Miso – japonský pramen chuti a zdraví, který stojí za to objevit

Miso - japonský pramen chuti a zdraví  Foto:
Miso - japonský pramen chuti a zdraví
Foto: iStock

Miso je, bez přehánění, malý potravinový zázrak. Japonci snídají miso polévku každý den a jejich dlouhověkost je pro tradiční pastu tou nejlepší reklamou. “Miso" v překladu znamená “pramen chuti”, ale tato zajímavá potravina by si zasloužila i přídomek “pramen zdraví a života”.

Pokud ochutnáte základní miso polévku, pravděpodobně si ji zamilujte pro výraznou, lehce navinulou a slanou chuť, která glutamátem rozmazlenému jazyku Evropana sedí. Na rozdíl od temných tajemství, které skrývá kostka českého bujónu, v miso pastě najdete jen samé báječné a zdravé věci. Miso pasta se vyrábí ze směsi sójových bobů, kvalitní mořské soli a rýže kóji, které se společně nechají vykvasit. Právě ušlechtilá plíseň kóji neboli kropidlák rýžový působí ve směsi jako fermentační činidlo a způsobuje kvasné procesy. Miso pasta může v dubových sudech zrát až tři roky, ale zkušené japonské kuchařinky si ji běžně vyrábějí doma.

Miso - japonský pramen chuti a zdraví  Foto:

Fermentované potraviny zažívají velký návrat a jsou velice prospěšné lidskému organismu. Japonci miso pastu znají už přes 2500 let a není žádným tajemstvím, že také její konzumace přispívá k pověstné dlouhověkosti obyvatel ostrovů vycházejícího slunce. Miso je jednoznačně jedním z nejsilnějších přírodních probiotik, obsahuje enzymy účinné při detoxikaci organismu, schopné bojovat proti radioaktivitě a umělým chemikáliím z půdy. Navíc váš jídelníček obohatí o cenný a poměrně vzácný vitamín B12, spoustu železa a minerálních látek. Na základě výsledků z japonského Národního onkologického centra doporučují lékaři konzumaci miso pasty při onkologické terapii a jako účinnou prevenci proti nádorovým onemocněním.

Recept

Máslové kuře s miso pastou a česnekem  Foto:

Máslové kuře s miso pastou a česnekem

Miso pasta se nehodí jen pro přípravu polévky, ale slouží i jako skvělé dochucovadlo. Ve spojení s máslem a upečeným česnekem vytvoří naprosto dokonalou omáčku.

Miso - japonský pramen chuti a zdraví  Foto:

Miso je prostě superpotravina, o jejímž přínosu lidkému zdraví nelze pochybovat. Japonci rozlišují mnoho druhů miso pasty, ale nám pro začátek postačí vědět, že čím je odstín pasty tmavší, tím je chuťově výraznější. Bílé miso je pro první seznámení nejvhodnější, chutná jemně a nasládle. Pokud vám zachutná, můžete se poohlédnout po žluté, červené až tmavě hnědé variantě, kterou je třeba dávkovat už velmi opatrně. Ve své podstatě je miso pasta japonskou obdobou koncentrovaného bujónu a stejně se používá. Nejběžnější možností je použít miso do polévky. Základ se pak dá různě ochutit masem, zeleninou, houbami a v japonské kuchyni nejčastěji mořskou řasou wakame. Ta se dá, podobně jako miso, sehnat nejen ve specializovaných obchodech, ale už i ve větších řetězcích s potravinami. Samotná polévka je velice jednoduchá, stačí předem namočené řasy povařit zhruba 5 minut s vybranou zeleninou a odstavit z plamene. Poté do vývaru vmícháte miso pastu, která se v žádném případě nesmí vařit, aby nepřišla o své cenné vlastnosti. Při dávkování počítejte půl lžičky miso na jednu porci.

Recept

Miso polévka s quinoou a špenátem Foto:

Miso polévka s quinoou a špenátem

Na přípravu velmi jednoduchá polévka vás nejen zahřeje, ale je navíc plná proteinů a zdraví prospěšných látek.

U polévek využití miso nekončí. Klidně můžete pastu používat místo kuchyňské soli, dát ji do těstovin, asijských omáček, salátových dresinků. Stane se nepostradatelná i při přípravě masa, jako dochucovadlo zimních polévkových krémů i při restování zeleninovo-masových pánví. Miso je vhodné do světa raw receptů, stejně ho ocení ti, kdo vynechávají lepek, drží dietu nebo se snaží snížit hladinu cholesterolu.

Miso - japonský pramen chuti a zdraví  Foto:

Zkuste zítra ráno vynechat klasické pečivo se salámem a uvařte si skvělou japonskou snídaňovou miso polévku:

Na jednu porci polévky potřebujete:

• 1 šálek čerstvé zeleninové směsi: mrkev, pórek nebo jarní cibulka, čínské zelí,

• růžičky květáku nebo brokolice

• 1 lžíce mořské řasy wakame

• 1 malá lžička miso pasty (raději zvolte menší množství a podle chuti přidávejte)

• 1 pokrájená houba shitake

• 50 g tofu

• 1 lžička jemně nasekané jarní cibulky na ozdobení

Začněte s řasou wakame, která potřebuje před samotným vařením cca 5 minut namočit do vody, aby změkla. Mezi tím si nakrájejte různé druhy zeleniny a houby shitake na menší kousky. Tofu nakrájejte na kostičky.

Až se řasa nasákne vodou, povařte ji společně s nakrájenou zeleninou zhruba 5 minut. Miso pastu, odpočítanou na porce, rozmíchejte v malém množství teplé vody. Vývar odstavte z plamene, aby se nevařil a vhoďte do něj kostičky tofu. Teprve pak do polévky vmíchejte připravenou miso pastu. Podle chuti přidejte miso nebo zřeďte trochou vody. Ozdobte nasekanou jarní cibulkou a ihned podávejte.

Autor: Kamila Ulčová

Recept

Miso rizoto s houbami a máslem  Foto:

Miso rizoto s houbami a máslem

Toto rizoto je moderní japonská verze italské klasiky. Pokrm můžete připravit z různých druhů zeleniny, např. dýně a cukrového hrášku, pokud neseženete asijské houby,...

Recept

Polévka miso se skleněnými nudlemi a tofu Foto:

Polévka miso se skleněnými nudlemi a tofu

Typická japonská polévka je takový elixír mládí... Nebojte se neznámých surovin, všechny jsou už celkem snadno k sehnání a příprava polévky je s nimi hračka.

Videa

reklama

reklama