Proč nepodceňovat přípravu školní svačiny?

Proč nepodceňovat přípravu školní svačiny? Foto:
Proč nepodceňovat přípravu školní svačiny?
Foto: TZ

Začátek školního roku je po letních prázdninách vždy náročný, a to nejen pro děti. Není divu, že je v tomto období věnována zvýšená pozornost právě dopolední svačině. Proč si tedy na přípravě školní svačiny dát záležet?

Svačina má zásadní vliv na výsledky dětí ve škole. Když děti nesvačí, nebo dokonce ani nesnídají, je pro ně mnohem náročnější se soustředit. Absence dopoledního jídla je často příčinou nepozornosti, zhoršené koncentrace, únavy, spavosti a v případě nedostatečného pitného režimu také bolestí hlavy.

Popusťte uzdu své fantazii

Další chybou je také stále se opakující stejná svačina, kterou dítě dříve či později vyhodí. Je potřeba zapojit fantazii a také se zajímat „co ve škole frčí“, aby se minimalizovala šance, že doma připravená svačina skončí v koši. Řešením není ale kapesné, které má nahradit domácí svačiny. Děti ho většinou utratí za sladkosti a nejrůznější laskominy, které problém jen zhorší. „Cukr děti zasytí jen na krátkou dobu, ale o to dříve se pak objeví pocit únavy. Navíc je popíjení limonád a baštění cukrovinek častým důvodem zvyšování tělesné hmotnosti a v kombinaci s nedostatečným pohybem může vést ke vzniku nadváhy a obezity,“ varuje nutriční terapeutka Mgr. Miroslava Matějková.

Článek

Super recepty na pomazánky Foto:

18 receptů na nejlepší pomazánky

Receptů na pomazánky má každá rodina v zásobě bezpočet. A není divu... Pomazánka je rychle hotová, můžete ji mazat na chleba, krekry nebo do ní namáčet zeleninu, a...

Přípravu školní svačiny by proto rodiče neměli podceňovat. Jako základ dopoledního jídelníčku každého školáka tvoří svačina 10 až 15 % denního energetického příjmu. Doma připravená svačina je pak o to hodnotnější, že mají rodiče kontrolu nad tím, co jejich dítě během dne a školní výuky sní. Do přípravy dopoledních jídel je dobré zapojit i děti samotné. Rodiče jim dají prostor pro vyjádření vlastního názoru a společně strávený čas se může stát i příjemným rodinným rituálem.

Recept

Závitky s lososem  Foto:

Tortillové závitky s uzeným lososem

Nastává čas garden party a letních večírků, na které se hodí lehké občerstvení. Skvělým tipem jsou tyhle lososové závitky. Příprava je jednoduchá a efekt i chuť ohromující.

Základem je rozmanitost!

Správná svačina by měla obsahovat kombinaci různých potravin, aby byla rozmanitá a obsahovala zástupce všech základních živin, tedy sacharidů, bílkovin i tuků. Správnou volbou je tedy např. kousek pečiva (pro starší děti celozrnného) v kombinaci se šunkou, sýrem, vejcem, lososem či jogurtem. Pečivo můžeme dětem namazat domácí pomazánkou nebo slabou vrstvou másla. Neměla by určitě chybět zelenina (list salátu, rajče, okurka, strouhaná mrkev či červená řepa) nebo kousek ovoce. „Jako sladkou variantu můžeme doma připravit zdravější pečené müsli tyčinky bez polevy nebo trendy skleničky, do kterých navrstvíme třeba jogurt, kousky barevného ovoce či pohankové pukance. Pro děti, které trápí nesnášenlivost lepku, jsou vhodné vedle bezlepkového pečiva, např. bezlepkové piškoty z kávovin, které se můžou kombinovat s ovocem, pudinkem nebo tvarohem“, říká nutriční terapeutka.

Článek

Bagel - snídaňový král  Foto:

Upečte si doma bagel – krále snídaní nejen v New Yorku

Do světa bagelů mě před lety přivedl můj americký přítel a musela jsem se k nim doslova prožvýkat. V čem je to, sakra, lepší než česká houska nebo jak to překoná...

Děti ocení, když se nebudeme bát se svačinou experimentovat. K extravagantnějším kouskům ve školní lavici může patřit např. bagel s lososem, kukuřičná tortilla s plátky pečeného kuřecího masa a guacamole, domácí muffiny s ovocem a jogurtovým nápojem, pita chléb s hummusem, těstovinový salát či burákové máslo. Trendy jsou také nejrůznější skleničky, které pod víčky ukrývají kombinace jogurtu, ovoce a dalších variant, kterým se meze ve fantazii nekladou.

Hravé svačinové skleničky

Ingredience „sladká“ varianta: ½ hrnku pohankových pukanců, 1 kelímek bílého jogurtu, borůvky, maliny, ostružiny nebo ½ hrnku bezlepkových piškotů, 1 měkký tvaroh, banán, kiwi, pomeranč 

Ingredience „slaná“ varianta: tvarohová pomazánka nebo hummus, ¼ hrnku pohankových pukanců, zelenina dle chuti, např. paprika, okurka, rajče

Postup: Očištěné ovoce naskládejte do skleniček jako jednotlivé vrstvy, které proložte jogurtem nebo tvarohem. Dle chuti můžete použít jogurt už ochucený nebo do tvarohu přimíchat lžičku třtinového cukru. Pro základ slané varianty svačinové skleničky je výborný cizrnový hummus jako dip pro zeleninové hranolky. Pro zpestření pak můžete přidat pohankové pukance, které pomazánku odlehčí.

Videa

reklama

reklama