Zdravý životní styl se na nás valí ze všech stran. Nepochybně se stal jedním z vůdčích leitmotivů moderní společnosti – kdo nežije zdravě, jako by nebyl. A nejedná se přitom zdaleka o záležitost individuální, o to, zda se my sami cítíme dobře a spokojeně. Svou roli bude hrát třeba i při sjednávání životního pojištění. Zdravý životní styl vám totiž může pojištění zlevnit.
Může zdravý životní styl hrát roli při sjednávání životního pojištění?
Jak nastavit životní pojištění, aby vás podrželo
Zdravě žijící člověk si udržuje přiměřenou tělesnou hmotnost, snaží se pravidelně cvičit, vyhýbá se alkoholu, cigaretám i všem dalším drogám a ve svém jídelníčku počítá s pestrou a vyváženou stravou. Lidé, kteří se snaží zdravý životní styl pěstovat, bývají, jak známo, obvykle spokojenější, méně často trpí nemocemi a zpravidla se též dožívají vyššího věku.
A žijete-li zdravě, ocení to i vaše komerční pojišťovna — a vy při sjednávání životního pojištění budete moci využít i jistých benefitů. Nicméně nějaká univerzální, přesně daná a závazná kritéria, podle kterých by se pojišťovny musely řídit, neexistují.
Pravda, svůj věk ovlivnit nemůžete, ale řadu dalších parametrů už ano. Na kuřáky nebo na ty, kteří pijí často alkohol či trpí zdravotními obtížemi způsobenými nezdravým životním stylem (například obezitou apod.) totiž pojišťovny obvykle bývají — z pochopitelných důvodů — přísnější, neboť méně zdravý životní styl znamená obvykle vyšší riziko onemocnění. Ten, kdo se ale naopak drží zdravého životního stylu, tak má při sjednávání životního pojištění nepopiratelnou — ale přitom zcela férovou — výhodu.
Co je důležité při nastavení životního pojištění?
Pokud například před uzavřením smlouvy o životním pojištění u pojišťovny Kooperativa vyplníte dobrovolný dotazník, z něhož bude vyplývat, že vám zdravý životní styl není cizí, budete moci využít 5% slevu na pojištění některých rizik. Jednou z dalších výhod životního pojištění u Kooperativy je ovšem rovněž skutečnost, že pojišťovna obecně nemá žádné předem nastavené rizikové skupiny, které by ovlivňovaly cenu pojištění.
A co když dobrovolný zdravotní dotazník nevyplním?
Pojištovna při vzniku pojištění obvykle provede zdravotní zkoumání klienta. Podle pojistných částek se liší rozsah a informace, které bude pojišťovna požadovat o zdravotním stavu klienta. Někoho by mohlo napadnout, že by snad ve zdravotním dotazníku nemusel uvést zcela pravdivé údaje. To by ale rozhodně nebyl dobrý nápad, protože pojišťovna si může sama (pokud by například měla nějaké pochybnosti o poskytnutých údajích) vyžádat podrobnější informace od praktického lékaře, případně dotyčného poslat na prohlídku k některému ze svých smluvních lékařů. Pojišťovna pak může na základě skutečného zdravotního stavu přistoupit k tomu, že navýší pojistné, doplní do smlouvy specifickou výluku v podobě určité diagnózy, nebo dokonce usoudí, že žadatele nepojistí vůbec.
V případě, že by původně poskytnuté nepravdivé informace o zdravotním stavu vyšly najevo až zpětně (například při vyřizování pojistné události), lze ze strany pojišťovny očekávat snížení pojistného plnění či jeho odmítnutí.