Mixér: metrová pizza, rajčata z italského venkova nebo pivo na podporu Movemberu

Další Mixér je tu! Tentokrát se podíváme na speciální italskou pizzu, kterou oceníte ve skupině přátel. Představíme vám tipy na zajímavé podniky Brna a jižní Moravy nebo odkud pocházejí rajčata využívaná ve známé značce rajčatových výrobků. Na závěr se podíváme na výsledky výzkumu návštěvníků restaurací a připomeneme, jak můžete podpořit tzv. Movember! Čtěte dál.

Rossopomodoro Vinohrady představuje Pizza al Metro – italský zážitek pro sdílení s přáteli

Obrovská, takřka nekonečně dlouhá pizza, kde každý kousek je zážitkem, který můžete sdílet s rodinou či přáteli – to je Pizza al Metro. Tuhle jedinečnou záležitost, odrážející typickou italskou pohostinnost a družnost, od prosince každý úterní večer nabízí restaurace Rossopomodoro na pražských Vinohradech.

Pizza al Metro má kořeny v Itálii, kde ji již dlouhá léta připravují pro oslavy, společenské akce a restaurace napříč zemí. Tradičně jde o pizzu na ‚metr‘ – dlouhou, tenkou a štíhlou, s možností kombinovat různé příchutě na jednom těstě. V Rossopomodoro jsme zachovali autentické neapolské těsto, jen trochu tenčí, aby byla pizza ideální pro ochutnávání více druhů najednou,“ upřesňuje Marco Lentino, executive chef Rossopomodoro.

Při večerech Pizza al Metro si minimálně čtyři hosté mohou společně vychutnávat různé varianty pizzy položené přímo na stole. Každý kousek nabízí jinou chuť a kombinaci ingrediencí, takže každý večer se stává malou italskou oslavou, plnou přátelské atmosféry, sdílení a zábavy. Kromě pravidelných úterních večerů je možné Pizza al Metro objednat i individuálně pro větší skupinky, firemní akce nebo narozeninové párty a dopřát si tak zážitek, který spojí lidi kolem stolu a přenese je přímo do srdce Itálie.

Nový Gourmet je na světě. Provází nejlepší gastronomií v Brně a na jižní Moravě

Slavnostní vyhlášení nového ročníku Gourmet přineslo přehled toho nejlepšího, co lze jíst a pít v moravské metropoli i napříč Jihomoravským krajem. Brožura Gourmet Brno spatřila světlo světa podeváté, Gourmet Jižní Morava se vydává posedmé. Letos se do průvodců zařadilo 67 podniků v Brně a 58 podniků na jižní Moravě.

Průvodci Gourmet Brno a Gourmet Jižní Morava představují výběr gastronomických provozů, které uspěly v hodnocení odborníků. Ti se inkognito vydali hodnotit podniky na základě nominací ze strany gastro nadšenců, odborných pracovníků i široké veřejnosti. Brněnskou nominační komisi letos poprvé doplnili také zástupci vítězných podniků loňského ročníku, kteří nejlépe znají tamní prostředí i svou konkurenci. Dle výsledků nezávislých hodnocení byly sestaveny užší výběry restaurací, bister, kaváren, cukráren, barů, pivovarů a vináren prezentované v průvodcích.

„Každý rok vidíme, jak značka Gourmet Brno posiluje a téma gastronomie rezonuje i v našich zahraničních kampaních. Letos jsme opět překonali rekord v počtu nominovaných i zařazených podniků. Brno je gastronomickou mekkou a průvodce Gourmet Brno může být vodítkem, jak zamířit za tím nejlepším, co tohle město nabízí. Mezi podniky se objevují brněnské stálice, ale každoročně přibývají i nová místa, která si alespoň po roce svého fungování získají srdce návštěvníků,“ říká Jana Janulíková, ředitelka TIC BRNO.

Gourmet pomáhá objevovat místa, kde se snoubí poctivá práce, výborná kuchyně a jedinečná atmosféra. Lidé v průvodcích najdou prověřené tipy, které je přivedou za skvělou gastronomií někdy i na nečekaných místech. Zatímco Gourmet Brno 2025 obsahuje 67 podniků výhradně z Brna, Gourmet Jižní Morava 2025 zahrnuje celkem 58 podniků napříč jižní Moravou od Boskovic po Znojmo.

„Dlouhodobě pozorujeme, že gastronomie je jedním z hlavních tahounů turistického ruchu. Na jižní Moravě se navíc daří rozjíždět výborné podniky i v oblastech, které nejsou na hlavních turistických trasách, což pomáhá přinášet pozornost na nová místa. Hodnotitelé jihomoravských podniků se shodují, že je překvapila kvalita a úroveň, která i na moravském venkově drží krok s globálními gastronomickými trendy,“ uvádí ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.

Dokládá to například Pavel Švestka z Asociace kuchařů a cukrářů ČR. „Nejvíce mě překvapila pestrost – v relativně malém regionu se dá najít špičková moderní gastronomie, podniky zaměřené na lokální suroviny i klasické venkovské hospody, které si drží autenticitu. Oceňuji hlavně odvahu některých kuchařů a restaurací kombinovat tradiční moravské chutě s moderními technikami,“ popisuje hodnotitel Švestka, který posuzoval podniky v kategorii restaurace pro Gourmet Jižní Morava.

Vybrané lahůdky, výborné pití a nápadité jídlo provázely přímo i vyhlašování Gourmet 2025 v pátek 17. října. Odborná veřejnost a zapojené podniky se setkaly na jednom místě a mohly jako první seznámit s letošním seznamem doporučovaných gastronomických cílů a s vítězi v jednotlivých kategoriích. Nejlepší brněnské podniky zastupuje mezi restauracemi a bistry v cenové hladině nad 600 Kč Pavillon Steak House, v cenové hladině pod 600 Kč pak Zaza. Nejlepší cukrárnou je letos Mlsná holka, mezi kavárnami vyhrál Kafe Friedrich, vítězem pivnic je na dobré cestě, první mezi bary se umístila stálice Super Panda Circus a nejlepší vinárnou se stal podnik Klára Bára Wine Café. Sedmá kategorie s sebou” zůstala pro svou různorodost bez hodnocení.

Nejlepší restaurací na jižní Moravě byl vyhlášen Chateau Petit v Hlohovci, nejlépe hodnoceným bistrem se i v letošním roce stala Panelka Luleč. Nejlepším pivovarem byla zvolena Frankies Chmelotéka v Břeclavi a mezi kavárnami se vrátil na výsluní Dvorek Bořetice. Mezi vinaři obhájilo své čelní postavení Vinařství Válka z Nosislavi a nejlepší malou gastrozastávkou je Průjezd 32 ve Veverských Knínicích. Top tipem mimo zavedené kategorie zůstává Restaurant Essens v Hraničním zámečku v Hlohovci.

Průvodce si mohou zájemci prolistovat na webových stránkách Gourmet Brno a Gourmet Jižní Morava, nebo je naleznou v zařazených podnicích či v informačních centrech. Brožury jsou k dispozici zdarma a kromě češtiny jsou dostupné také v angličtině a němčině.

Z italského venkova až na náš stůl – cesta rajčat Mutti až do kuchyně

Výrazně červená barva a sladká chuť – typické vlastnosti pro rajčata pěstovaná v Itálii. A nejenom pro ně – i pro produkty značky Mutti, které se z nich vyrábějí! Dobrá zpráva je, že sklizeň rajčat skončila a nová várka už míří do našich kuchyní.

Tajemství italských rajčat

Malebná zemědělská krajina s dostatkem deště i slunečního svitu, celkově příznivým klimatem a mineralizovanou půdou. Není překvapením, že v úrodné nížině řeky Pád okolo města Parma vznikají nejvybranější lahůdky – parmská šunka, parmezán… a rajčatové produkty Mutti. Kvalitní suroviny jsou základem pro kvalitní produkty, ale nejsou tím jediným, záleží také na jejich zpracování. Mutti na to má svůj vlastní recept. Jakmile jsou rajčata sklizena, procházejí pečlivým otestováním, jestli jsou vhodná pro další zpracování. Pokud ano, ani v tom případě nejsou zpracována všechna – první selekce těch nevhodných, to znamená zelených nebo porušených rajčat, probíhá už přímo na poli ve sklízecím stroji.

Další pak už přímo v továrně Mutti, kde rajčata procházejí speciálním strojem, který je vybavený čidly, jež vytřídí většinu zelených rajčat. Pokud by přece jen nějaká nezralá stále zbývala, vytřídí se manuálně. K dalšímu zpracování putují co nejrychleji už jen plně zralá neporušená rajčata – jediná surovina pro všechny produkty Mutti. Ta nevhodná poslouží pro zúrodnění půdy na další rok, jako krmivo pro hospodářská zvířata nebo pro jiné účely.

  • Loupaná rajčata Pelati: Z rajčat jsou pomocí páry odstraněny slupky a poté je vyrobeno sametové pyré. Díky němu si rajčata zachovávají jemnou chuť a přírodně červenou barvu. Skvěle se hodí do polévek, dušených pokrmů nebo omáček. Použít je můžete také jednoduchým vymačkáním na pizzu.

  • Jemně krájená rajčata Polpa: Rajčata se nejprve při pokojové teplotě nakrájejí na malé kousky. Potom se zahřejí, konzervují a po dobu jedné hodiny pasterizují. Jsou vhodná pro pomalé vaření, to znamená například na rajskou omáčku nebo třeba polévku gazpacho. Díky jejich čerstvé chuti je můžete servírovat i samostatně na bruschettě.

Restaurace hledají cestu mezi rostoucími nároky hostů a nedostatkem personálu. Řešením mohou být moderní technologie!

Česká gastronomie se ocitá na křižovatce. Nové průzkumy od agentury Perfect Crowd odhalují hluboký rozpor. Zatímco hosté požadují stále vyšší kvalitu jídla a zážitku, jejich ochota platit za ni klesá. Restauratéři se na druhé straně ocitají mezi rostoucími náklady a kritickým nedostatkem personálu, ale nemohou si dovolit slevit z kvality. V této nelehké situaci se moderní kuchyňské technologie stávají cestou k efektivitě, ale i klíčem k přežití a udržení vysokého standardu.

Průzkum spotřebitelského chování u víc než tisíce respondentů ukázal, že Češi jsou v restauracích stále náročnější. Pro téměř dvě třetiny je kvalita jídla a pití nejdůležitějším faktorem při výběru podniku. Zároveň 38 % hostů přiznává, že jejich nároky na restaurace v posledních letech vzrostly. Tento požadavek na kvalitu je však v přímém rozporu s jejich citlivostí na cenu. Pro 60 % respondentů, kteří do restaurací chodí méně často, jsou právě vysoké ceny hlavní bariérou, proč nenavštěvují restaurace častěji.

„Vidíme tady zásadní paradox spotřebitelského chování. Zákazníci chtějí vyšší kvalitu, lepší suroviny a propracovanější zážitek, ale zároveň nejsou ochotni za to platit víc. Pro restaurace je to obrovská výzva. Musí splnit rostoucí očekávání hostů, ale nemohou si dovolit zdražit, protože by o ty samé hosty přišly. A to všechno v době, kdy jim rostou náklady a chybí personál," říká Ján Bartík, generální ředitel společnosti RATIONAL, která patří mezi přední výrobce inteligentních kuchyňských spotřebičů.

Průzkum ve spolupráci s AHRČR mezi provozovateli restaurací odkrývá vážnost situace na straně podnikatelů. Pro 87 % z nich je nedostatek kvalifikovaného personálu největší výzvou, přičemž 41 % situaci hodnotí jako kritickou a dalších 47 % jako významnou. Druhou zásadní starostí jsou vysoké provozní náklady, které uvádí 70 % dotázaných. Tlak na restaurace dokládá i fakt, že 83 % provozovatelů říká, že jejich provoz je za poslední 3 až 5 let náročnější.

Možné východisko nabízejí moderní technologie. Průzkum mezi restauratéry ukazuje, že energetickou efektivitu od nových zařízení očekává 61 % z nich, zkrácení přípravy jídla 59 % a automatizaci, která sníží nároky na personál, 55 %. „Konvektomaty zvládají složité kuchařské procesy od vaření přes noc až po přípravu více jídel najednou a zajišťují vždy stejnou, špičkovou kvalitu. Díky technologiím je možné připravit pokrmy předem, skladovat je a během pár minut dokončit přesně ve chvíli, kdy jsou potřeba, čímž šetří čas, snižuje stres a zefektivňuje provoz kuchyně. Když restaurace investuje do chytrého konvektomatu, získá zařízení, které dokáže připravit dokonalý steak vždy stejně kvalitně, ať ho obsluhuje šéfkuchař s dvacetiletou praxí, nebo nový zaměstnanec po týdnu školení. Inteligentní řízení přitom minimalizuje ztráty surovin," zakončuje Ján Bartík.

Pivovar Elektrárna se svým nealko pivem Proovan opět podpoří kampaň Movember

Plzeňský pivovar Elektrárna už čtvrtým rokem pokračuje ve spolupráci s Nadačním fondem Muži proti rakovině, který v České republice realizuje osvětovou kampaň Movember. Nealkoholické pivo Proovan v 500ml plechovkách proto aktuálně zdobí samolepka s nepřehlédnutelným knírkem, symbolem Movemberu. Na konto Nadačního fondu Muži proti rakovině půjde 5 Kč z každého půllitru nealko piva Proovan prodaného v listopadu (včetně čepovaného).

Bezlepkový nealkoholický Proovan patří k nejoblíbenějším pivům ve stálé nabídce pivovaru Elektrárna. „Naše nealkoholické pivo Proovan je inspirované stylem IPA a zachovává si jeho typické vlastnosti. Tedy výrazné chmelové aroma osvěžené nádechem citrusů, tropického ovoce nebo kokosu a vyšší hořkost, která vyvažuje sladkost pocházející z neprokvašeného extraktu,“ upřesňuje sládková pivovaru Lenka Straková. Proovan se samolepkou Movember je možné koupit online na Rohlíku, v Pivotéce v Pivovarském muzeu v Plzni a v Dárkové prodejně na nádvoří Plzeňského Prazdroje.

Globální kampaň Movember se zaměřuje především na prevenci typicky mužských onemocnění, kterými jsou rakovina prostaty a varlat, a také na duševní zdraví a prevenci sebevražd. Movember pomáhá financovat projekty orientované na zdraví mužů po celém světě, které mění způsob, jakým zdravotnictví přistupuje k mužům a jak jim pomáhá.

Spolupráce s nejrůznějšími subjekty, jakými je například pivovar Elektrárna, je pro Movember zcela zásadní. Jednak nám dlouhodobě pomáhají s šířením důležité osvěty o mužských formách rakoviny mezi jejich zaměstnanci a příznivci. A zároveň nenásilnou formou pomáhají ve výběru potřebných finančních prostředků, ze kterých jsme následně schopni financovat naše osvětové programy i pomoc urologickým a uroonkologickým zařízením po celé ČR," říká Jirka Hofreitr, koordinátor Nadačního fondu Muži proti rakovině.

Černý Most otevírá rozšířenou část centra a připojuje se ke globální značce Westfield

Společnost Unibail-Rodamco-Westfield (URW) oznamuje slavnostní otevření rebrandovaného centra Westfield Černý Most, které přináší nejen novou podobu oblíbené destinace, ale také její významné rozšíření. Nová část centra nabízí nejnovější koncepty v oblasti gastronomie, volnočasových aktivit i zábavy. Celkem je nyní v centru více než 180 obchodních jednotek, z toho více než 30 nových gastronomických a retailových provozoven. Celková pronajímatelná plocha (GLA) dosahuje přibližně 94 100 m². Jako vůbec první moderní nákupní centrum v České republice vstupuje Westfield Černý Most do nové éry pod silnou a mezinárodně etablovanou značkou Westfield.

Jakub Skwarlo, provozní ředitel (COO) pro region střední Evropy, Unibail-Rodamco-Westfield, uvádí: „Jde o zásadní milník pro jedno z nejvýznamnějších nákupních a volnočasových center v Praze. Jsme hrdí na to, že se nám podařilo propojit silné dědictví prvního moderního nákupního centra v zemi s prestiží a mezinárodní přitažlivostí značky Westfield. Současně představujeme novou přístavbu, která přináší 30 nových značek v oblasti retailu a gastronomie, a zcela novou prémiovou zónu kina se třemi VIP sály. Rebranding i rozšíření posouvají Westfield Černý Most na zcela novou úroveň a nastavují nový standard pro retail, gastronomii a zábavu v regionu.“

Restaurační zóna: nový standard gastronomického zážitku

Srdcem přístavby je zcela nově koncipovaná restaurační zóna – gastronomický prostor, který kombinuje rodinný přístup, design, pohodlí a udržitelnost. Na rozdíl od klasických food courtů zde návštěvníci najdou dvoupodlažní koncepty, restaurace s obsluhou a inovativní formáty jako například robotickou restauraci iFood.

Mezi nové gastronomické značky patří Banh-mi-ba, Burger King, Dean & David, Koykan, Musakka, Popeyes, Sakura’s Running Sushi, Tom’s Burger a další. Jídla jsou servírována na porcelánovém nádobí díky centrální myčce – s cílem minimalizace odpadu a podpory udržitelných provozních modelů URW.

Zásadní proměnou prošly i některé oblíbené provozovny – nový moderní design má McDonald’s, Costa Coffee i Ovocný Světozor. Fitness centrum Form Factory se přestěhovalo do zcela nových prostor s důrazem na moderní zákaznický zážitek.

Vlajková destinace s ambicí v udržitelnosti a inovacích

Rozšíření a modernizace Westfield Černý Most byly realizovány v souladu s udržitelnou strategií URW „Better Places“ a zahrnují:

  • Opětovné využití původních stavebních materiálů, recyklované prvky v interiéru a beton s nízkou uhlíkovou stopou

  • Nové solární panely, přírodní materiály, denní světlo

  • Plně udržitelnou restaurační zónu s porcelánovým nádobím a tříděním bioodpadu

  • Podporu biodiverzity: včelí úly, ještěrkoviště, budky pro netopýry a přesazení zeleně

Zdroj: TZ; zdroj foto: TZ

Tereza Pánková

Autor článku

Tereza Pánková

Všechny články autora

redaktorka FTV Prima


Přečtěte si také

Recepty

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů