Klaun Ronald McDonald se před pár lety stal minulostí. Děti 21. století by ikonického maskota nejspíš ani nepoznali. Ve svých začátcích však pomohl značce rozjet kampaň nevídaných rozměrů. Z veselého rodinného klauna milujícího děti se během let stala postava připomínající děsivou karikaturu z hororu.
Kam se poděl originální klaun z restaurace McDonald? Z veselého maskota se stal temný symbol
McDonald's je jedním z největších řetězců fastfoodových restaurací na světě. Společnost byla založena v roce 1940 bratry Richardem a Mauricem McDonaldovými v Kalifornii. Původně se jednalo o malou restauraci, která prodávala hamburgery, hranolky a nápoje.
Dnes se McDonald's řadí mezi 10 největších značek na světě, a to také díky českoamerickému podnikateli Rey Krocovi, který s bratry McDonaldovými uzavřel smlouvu o prvních franšízách. V následujících letech Kroc expandoval a rozšířil McDonald's po celé zemi a později i do celého světa. Tento úspěšný fast food tak s sebou nese neodmyslitelnou českou stopu.
Klaun jako symbol radosti a pomoci
Začátkem 60. let se v televizní reklamě na McDonald objevila postava klauna známá jako Ronald McDonald. Od té doby se stal výraznou součástí této značky zaměřující se na dětské konzumenty.
Postava klauna byla inspirována skutečnými klauny, kteří bývají na nejrůznějších akcích pro děti. Ronald McDonald má charakteristický zjev – velké červené boty, žluté kalhoty a pruhované tričko. Má také výrazně namalovaný obličej bílou barvou s červeným nosem a ústy. V neposlední řadě mu nechybí červená kudrnatá paruka.
Ronald McDonald se brzy stal populární postavou mezi dětmi, které ho pravidelně vídaly v televizních reklamách a na akcích v restauracích McDonald's. Marketéři se rádi chlubili, že v Americe je jejich postava druhá nejznámější hned po Santa Clausovi. Klaun také sloužil jako ambasador charitativní organizace Ronald McDonald House Charities, která poskytuje ubytování pro rodiny s vážně nemocnými dětmi.
První problémy s obezitou
Nicméně, začátkem milénia společnost McDonald's přestala klauna propagovat kvůli obavám z jeho vlivu na děti a negativní publicity. V letech 2002 a 2003, přesně v době, kdy se McDonald's rozhodl aktivněji zaměřit na dospělé zákazníky, se konglomerát rychlého občerstvení zabýval žalobou. Podle CNN prokurátoři tvrdili, že provozovna rychlého občerstvení byla spolu s dalšími řetězci vinna z rostoucího počtu dětí s obezitou. Pro McDonald's by bylo těžké pokračovat v prodeji jídla stejným způsobem s klaunem a dalším zaměřením na děti. Nicméně klaun kauzu s obezitou ustál a stále byl považován za maskota řetězce.
Úspěšný řetězec se tehdy začal zajímat o marketing spojený se sportem a zdravým životním stylem. Se svým maskotem podporoval děti ve fotbale a celkové umírněnosti v jídle. V nabídce pro nejmenší zákazníky se v poslední době objevily zdravější alternativy příloh do dětského menu jako jsou kousky ovoce, jogurt nebo kukuřice.
Klaun jako symbol strachu
V roce 2003 spustil McDonald's novou kampaň „I'm Lovin' It“, vnímanou jako moderní, určenou potenciálním zákazníkům všech věkových kategorií a postavenou na znělce zpívané popovou hvězdou Justinem Timberlakem. Klaun tak poodstoupil do pozadí.
O 13 let později společnost oznámila, že zredukuje využívání klauna McDonalda v reklamních kampaních a že se soustředí na propagaci zdravějších produktů. V tuto dobu navíc Ameriku zaplavila vlna děsivých klaunů s noži pobíhajících po nočních ulicích USA. A v neposlední řadě se objevil vražedný klaun v antologické sérii „American Horror Story“. Lidé tak jednoduše nechtěli potkávat klauna ještě při jídle ve fast foodu. Navíc dostali strach. Stáhnutí ikonického maskota tak bylo nevyhnutelné.
Klauni v dnešní době
Pokud jde o vnímání klaunů dětskýma očima v 21. století, jsou v lepším případě pro děti nezáživní a v horším je znají jako hororové a děsivé postavy. Pro Ronalda McDonalda tak nezbývá místo v pobočkách rychlého občerstvení. Nicméně nejrůznější charitativní organizace, které mají s klaunem spojitost, nezmizely a aktivně pokračují dál v činnosti.
Zdroj: the daily meal
redaktorka FTV Prima