Bez sladkého nelze žít. Bez cukru ano!

Jak žít bez cukru  Foto:
Jak žít bez cukru
Foto: Thinkstock

Většina z nás miluje sladké. Co by to bylo za život bez čokolády, dortů, koláčů a sušenek! Na druhé straně, cukr – a zvláště rafinovaný – škodí. Existují ale způsoby, jak si dopřávat sladké, a přitom svému tělu neublížit.

Už roku 1957 americký lékař William Coda Martin nazval cukr na základě své rozsáhlé studie jedem. Neobsahuje nic jiného než kalorie, zatěžuje, oslabuje a napomáhá vzniku mnoha poruch a onemocnění. Frederick Banting, jeden z objevitelů inzulinu, zjistil roku 1929 během svého pobytu v Panamě zajímavou věc. U vlastníků plantáží cukrové třtiny, kteří jedli rafinovaný cukr, se na rozdíl od domorodců, žvýkajících syrovou třtinu, často vyskytovala cukrovka.

Proč je tak těžké se ho odříct? Cukr je návykový. Psycholog Bart Hoebel z univerzity v Princetonu už několik let zkoumá na potkanech závislost na cukru. Objevil, že konzumace bílého cukru zvyšuje produkci dopaminu, hormonu štěstí. Proto mnozí z nás zahánějí smutek sladkým. Výzkum zároveň ukázal, že potkani, kterým byl cukr odepřen, měli příznaky abstinenční krize a trpěli depresí.(Schválně – jak byste se cítili vy?)

Jak žít bez cukru , Foto: Thinkstock

Jak žít bez cukru , Foto: Thinkstock

Co s tím? Zkuste (znovu) objevit chuť ovoce. Vzpomeňte si, jak sladká je čerstvě utržená jahoda nebo pečené jablko. Moučníky a nápoje slaďte přírodními sladidly. Na pomoc si vezměte náš seznam:

Melasa

Je vedlejším produktem výroby třtinového cukru. Obsahuje spoustu cenných výživných látek a stopových prvků. Je vhodná pro sportovce a rekonvalescenty. Má výraznou chuť, která razí z každého pokrmu, proto se nejlépe hodí do kořeněných moučníků a sušenek.

Recept

Sušenky s melasou Foto:

Sušenky s melasou

Upečte si výborné sušenky s výraznou chutí melasy, kterou doplňuje celá škála vůní a chutí díky použitému koření. Ideální k odpolednímu čaji nebo jako mlsání kdykoliv :)

Stévie sladká

Rostlina pocházející ze Střední a Jižní Ameriky, je hvězdou mezi sladidly. Neobsahuje téměř žádné kalorie a má léčivé účinky. Chrání před zubním kazem, působí příznivě na cukrovku. Má intenzivně, až vlezle sladkou chuť, je ji třeba opatrně dávkovat. Prodává se sušená, ve formě tabletek nebo kapek, můžete si ji také sami vypěstovat doma. Výborná na „ošizení“ kávy a ostatních nápojů (ledových čajů, smoothies apod.), ale může nahradit cukr také v koláčích, krémech, pudincích a ostatních moučnících. Chuťové dokonalosti dosáhnete kombinací se sladidly plné chuti (medem, třtinovým cukrem).

Stévie sladká, Foto: Thinkstock

Stévie sladká, Foto: Thinkstock

Sirup z agáve

Je tradiční mexické sladidlo. Listy rostliny se naříznou a vyteklá šťáva se sbírá a dále upravuje. Čím je jí méně, tím je sirup hodnotnější a dražší. Díky vysokému obsahu fruktózy je sladší než cukr, a proto dosáhneme stejné chuti pokrmu při polovičním množství kalorií. Navíc má jemnou chuť, takže se hodí prakticky do všech moučníků, krémů, domácích zmrzlin, koláčů, pudingů apod. Bývá oblíbenou ingrediencí veganských a raw receptů.

Javorový sirup, Foto: ThinkstockJavorový sirup

Získává se z mízy určitých druhů javoru. Je bohatý na minerály. Má karamelovou, lehce kouřovou chuť. Je ideální jako přeliv na palačinky, lívanečky, zmrzlinu, ovocné saláty. Chutná výborně s ořechy (vlašskými i pekany), jablky, ale také s masem a zeleninou (pastinákem, červenou řepou). Kvůli vyššímu glykemickému indexu se nedoporučuje diabetikům.

Med

Sladidlo našich předků. Lék i pochoutka. Jeho chuť a složení jsou nejvíce ovlivněny druhem květů, ze kterých včely sbíraly šťávu, lokalitou, dobou sběru a péčí včelaře. Med je všestranně použitelný – výborný na dochucení nápojů, kaší, cereálních směsí, lze jím potírat pečínku nebo dotáhnout chuť salátové zálivky. Nehodí se do piškotových těst, ostatním těstům však dává nezaměnitelný šmrnc.

Obilné slady

Vznikají přirozenou fermentací různých druhů obilovin (ječmene, pšenice, rýže). Na rozdíl například od medu obsahují polysacharidy, takže procházejí trávením a stabilizují hladinu cukru v krvi. Jsou „povoleny“ i v makrobiotice. Mají jemnou chuť a nižší sladivost, proto se skvěle hodí k dochucení kaší, cereálních směsí a jogurtů. Můžete jimi přisladit pokrmy a nápoje i velmi malým dětem.

Autor: Ester Brožová

Videa

reklama

reklama