zavřít

Najděte si recept

Co hledáte? Jídlo, ingredience, pořad nebo kuchař…
Smazat
Konzervovaná zelenina může mít více živin, než čerstvá z dovozu
Autor: iStock Konzervovaná zelenina může mít více živin, než čerstvá z dovozu

Konzervovaná zelenina může mít více živin, než čerstvá z dovozu

Až 94 % Čechů si usnadňuje vaření konzervovanou zeleninou. Mnoho z nich má však pocit, že takovouto konzumací škodí svému zdraví a konzumují nutričně prázdnou zeleninu. V konzervách se však mnohdy skrývá více vitamínů než u nedozrálé zeleniny z dovozu.
Markéta Princová , 24.11.2021

reklama

Jak je to možné? Konzervovaná zelenina se sklízí v lokálním prostředí ve své plné zralosti, tedy v době, kdy obsahuje nejvíce živin. Šetrnou a kvalitní konzervací nepřijde o své minerály a vitamíny. Dokonce v takových případech může zelenina obsahovat více prospěšných látek než ovadlá a dlouho skladovaná. Produkty z dovozu, které dozrávají až na pultech supermarketů, popřípadě u vás doma, ztrácejí na nutriční kvalitě a nemohou se rovnat zralým plodům.

Lidé se bojí škodlivých látek

Téměř pětina Čechů, především lidí ve věku 18–29 let, se bojí, že konzervy obsahují škodlivé konzervační látky, potravinová „éčka“ a další toxiny. Lidé nedůvěřují ani výrobním postupům „Ztráta vitamínů během konzervace se pak rovná běžné tepelné úpravě doma. To je fakt, který si spotřebitel často neuvědomuje,“ říká Karolína Fourová, inženýrka v oboru výživy a kvality potravin, která se věnuje objasňování nejčastějších mýtů a omylů v oblasti stravování.

Kvalitní konzervovaná zelenina není zdraví škodlivá
Autor: iStock Kvalitní konzervovaná zelenina není zdraví škodlivá

„Konzerva nezískala svůj název podle konzervantů, které má dnes většina lidí spojené s potravinami spíše negativně. Slovo konzerva je odvozeno od procesu konzervace, jinými slovy uchovávání potravin. Jako přirozený konzervant většiny druhů zeleniny a luštěnin slouží dva jednoduché komponenty – voda a sůl,“ vysvětluje Karolína Fourová.

Zelenina neztrácí vitamíny

Součástí procesu je také blanšírování – krátkodobé zahřátí a zchlazení suroviny, jehož cílem je inaktivace přirozeně se vyskytujících zracích enzymů v plodech, které by mohly negativně ovlivnit kvalitu zeleniny a luštěnin při skladování. „Následuje uzavření do plechovky a perfektní tepelné zpracování. Díky této kombinaci vydrží konzervovaná zelenina celé měsíce, někdy i roky bez použití jakýchkoliv konzervantů,“ vysvětluje Fourová. Očištěná a připravená zelenina ke konzervaci se blanšíruje buď v horké vodě nebo v páře. Během blanšírování v páře nedochází ke ztrátám vitamínů rozpustných ve vodě a nutričně cenné látky jsou tak zachovány.

Jako přirozený konzervant slouží solný nálev. Celý výrobní proces je časově omezený a od sklizně se musí zelenina zakonzervovat do několika hodin, aby zbytečně neztrácela vitamíny. Potravinářské podniky striktně dodržují přísné požadavky na tepelné ošetření konzervovaných potravin. Konzervy se musí sterilizovat při teplotách, které zaručují zničení případných bakterií.

Zdroj: Karolína Fourová, Bonduelle; foto: iStock

reklama

Související témata: konzervy , vitamíny

reklama

Přečtěte si také