České pivo v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatným chuťovým zážitkem,“ říká Mirai Mitomi
Zdroj: Kancelář generálního komisaře pro účast ČR na EXPO, se souhlasem Martina Juhy
České pivo v rukou japonské tapsterky. „Pěna je pro Japonce samostatným chuťovým zážitkem,“ říká Mirai Mitomi
Zdroj:
Kancelář generálního komisaře pro účast ČR na EXPO
Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace si mohou návštěvníci vychutnat český ležák přesně tak, jak chutná i v Čechách, a to díky skupině vyškolených japonských tapsterů. Mezi ně patří i Mirai Mitomi, která prošla školením přímo v plzeňském pivovaru a osvojila si správné techniky čepování i péče o pivo a současně znalosti, díky kterým dokáže předávat příběh a tradici plzeňského piva.
Mirai Mitomi je na EXPO 2025 jednou z výčepních, kdo návštěvníkům přibližuje kouzlo tradičního českého čepování. V Plzni strávila čas učením se techniky čepování i servírování piva, aby dokázala předat stejný zážitek i v tisíce kilometrů vzdálené Ósace. Jak vnímá české pivní zvyky, jak Japonci reagují na bohatou pěnu, a co ji na české pivní kultuře nejvíce inspirovalo? Přinášíme odpovědi přímo od tapsterky, která spojuje japonskou preciznost s českou tradicí.
Jak Japonci vnímají chuť plzeňského piva?
Většina japonských piv má především svěží chuť, zatímco Pilsner Urquell se vyznačuje ideálně vyváženou hořkosladkou chutí. Ve srovnání s japonskými pivy je i mnohem hutnější. Největší rozdíl, který Japonci vnímají, je množství a hustota pěny. I když k ní možná zpočátku přistupují s jistými pochybnostmi, jakmile ochutnají, jsou příjemně překvapeni.
Co má společného japonská a česká pivní kultura – a v čem se liší?
V Japonsku máme takovou tradici – když přijdete do izakaya (tradiční japonské hospůdky), dáte si nejdříve pivo. V tomto smyslu je pro nás pivo natolik běžnou a samozřejmou součástí, že se lidé obvykle nezamýšlejí nad tím, jak se servíruje nebo jak vlastně chutná. Japonci milují pivo stejně jako Češi, ale na rozdíl od Česka u nás hraje spíše roli prostředníka – pivo se pije především pro navození uvolněné atmosféry a dobré konverzace. Chuť a způsob podávání zůstávají často v pozadí. Myslím si ale, že se to pomalu mění – počet podniků, které věnují pivu větší péči, roste. A stejně tak i zájem lidí o to, co vlastně pijí a jak se pivo servíruje.
Tapsterka Mirai Mitomi
Zdroj: Kancelář generálního komisaře pro účast ČR na EXPO, Marek Musil a Světlana Mašková
Tapsterka Mirai Mitomi
Zdroj:
Kancelář generálního komisaře pro účast ČR na EXPO
Jak Japonci reagují na tradiční české styly čepování piva, jako je hladinka, šnyt nebo mlíko?
Myslím, že pro Japonce je to velmi zajímavé. Nikdy jsem se nesetkala s pivní kulturou, která by věnovala takovou pozornost právě pěně. V Japonsku je to zcela nová zkušenost. Zatímco pěna na japonském pivu bývá spíše lehká a rychle zmizí, tak hustá, krémová a stabilní pěna českého piva je vnímána jako samostatný chuťový zážitek. Když ji Japonci ochutnají, zjistí, že pivo může chutnat úplně jinak – a české pivo je díky tomu začne víc zajímat.
Je něco, co jste se jako japonský tapster naučila od českých mistrů?
V České republice jsem se toho naučila opravdu hodně. Především v čepování – jak pivo servírovat rychle, precizně a s ohledem na každý detail. Zapůsobila na mě filozofie „pivo vaří sládek, ale výčepní mu dává duši“. Vyjadřuje hrdost a zodpovědnost, kterou výčepní přebírá, a velmi s ní souzním. Uvědomila jsem si, jak důležitá je spolupráce mezi sládky a výčepními – jen když jsou na jedné vlně, může vzniknout opravdu výjimečný zážitek. Výčepní není jen někdo, kdo pivo čepuje. Hraje klíčovou roli v tom, jak si host výsledný nápoj užije – od čepování až po atmosféru. Uchování tradic je podle mě nesmírně důležité, protože právě díky nim se může historické pivo jako Pilsner Urquell podávat tak, jak si zaslouží.
Může mít české pivo v Japonsku podobně výjimečné postavení jako u nás?
Myslím, že to možné je. Japonci jsou velmi pečliví a v mnoha ohledech důslední – pokud se seznámí s různými způsoby, jak pivo servírovat lépe a poctivěji, věřím, že si je rádi osvojí a budou je dodržovat. I my výčepní k tomu můžeme výrazně přispět. Vnímám to jako naši misi – předávat znalosti dál a pomáhat ostatním restauracím naučit se čepovat pivo tradičním, autentickým českým způsobem. Často dostávám dotazy z jiných podniků ohledně techniky čepování a je vidět, že zájem roste. Pro japonské milovníky piva je klíčová chuť. My ale věříme, že chuť nevzniká jen tak sama od sebe – formuje ji i historie, prostředí, atmosféra a příběh značky. A právě tím se může Pilsner Urquell v Japonsku odlišit.
Zdroj: Kancelář generálního komisaře, EXPO 2025, Marek Musil a Světlana Mašková
A co by si mohli Japonci dát k českému pivu? No přece utopence podle našeho videoreceptu!
Kompletní recept najdete ZDE: Utopenci