návrat zpět

Najděte si recept

Reklama
Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím

Přírodní antioxidanty – udělejte něco pro své zdraví a pochutnejte si

Antioxidanty
Antioxidanty Autor: Thinkstock
Antioxidanty a volné radikály jsou spojené nádoby. Ale o co vlastně jde? Jak můžeme vlastnímu tělu pomoci a zároveň jíst chutně? S naším článkem zjistíte, že to není žádná věda.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Co jsou přírodní antioxidanty?

Antioxidanty jsou látky, které neutralizují činnost nebezpečných volných radikálů v těle, zabraňují jejich vzniku a snižují jejich aktivitu a reaktivitu. A co jsou volné radikály? Volné radikály jsou škodlivé látky (vznikající při stresu, trávení nezdravých potravin nebo při pobytu ve znečištěném prostředí), které napadají naše buňky a způsobují vážná onemocnění. Antioxidanty jim v tomto ničení mohou zabránit, chrání člověka před rakovinou, kardiovaskulárními chorobami včetně infarktu a taktéž zpomalují proces stárnutí. Nezanedbatelným plusem je, že antioxidanty posilují imunitu, což v době podzimních plískanic a chřipek přijde jistě vhod. Antioxidanty můžeme do svého těla dostat různými potravinovými doplňky nebo zvolit přírodní cestu a zároveň si i pochutnat.

Antioxidanty 3 Foto:

Přírodními antioxidanty je kyselina askorbová známá pod názvem vitamín C a tokoferoly. Vitamín C se nachází především v citrusových plodech, ale nejen v nich, a tokoferoly najdeme především v ořeších nebo slunečnicových semínkách, ale i v mnoha jiných potravinách. Přírodními antioxidanty jsou často bylinky, ale i různé druhy ovoce a jiných potravin.

 

Antioxidanty 2 Foto:

Tipy jak dodat tělu přírodní antioxidanty

• Z bylinek je přírodním antioxidantem například šalvěj, rozmarýn, oregano nebo tymián a kopr. Oregano a tymián výborně chutnají k masu, hřebíček se pak hodí ke sladkým pokrmům nebo do oblíbeného nápoje zimních a podzimních dnů, svařeného vína, a kopr je výborný například v salátech – chcete-li být důslední v boji o své zdraví.

• Ze zeleniny je na antioxidanty nejbohatší pestře zbarvená zelenina – červené papriky, červené zelí nebo rajčata. Taktéž na brokolici a listovou zeleninu bychom neměli zapomenout.

• Silným antioxidantem je také oblíbený česnek (ale i cibule, bez které se málokterá kuchařka obejde), který má navíc i protizánětlivé účinky, do svého jídelníčku bychom ho měli rozhodně zařadit – klidně i v syrovém stavu nebo jen lehce povařený – rychle si z něj můžeme připravit klasickou česnečku s krutony nebo česnekovou pomazánku s majonézou.

• Zdravým mlsáním plným antioxidantů je také lesní ovoce – borůvky, maliny, jahody, a brusinky. Také s černým rybízem, citrusy, kiwi nebo granátovým jablkem je to trefa do černého.

Antioxidanty 4 Foto:

• Ráno si dejte kvalitní zelený čaj a večer sklenku červeného vína, vaše tělo vám poděkuje.

• Bílé pečivo vyměňte za celozrnné – pozor ne vícezrnné, cereální nebo tmavé, pouze celozrnné pečivo je bohaté na antioxidanty.

• Konzumujte luštěniny, i ony jsou zdrojem antioxidantů. Můžete z nich připravit chutné saláty, hrachovou polévku nebo ochutnat ořechovou chuť cizrny. Vyzkoušet můžete i rychle uvařenou a lehce stravitelnou červenou čočku.

• Dobrou službu vám udělá i hroznové víno a to jak v jeho čerstvé, tak v sušené formě.

• Z exotických potravin je úplnou bombou plnou antioxidantů sušená dobrota goji – neboli kustovnice čínská, či akai nebo především magui.

Goji

Goji – kustovnice čínská

Autor: Dana Špatenková

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama