zavřít

Najděte si recept

Co hledáte? Jídlo, ingredience, pořad nebo kuchař…
Smazat
Lněné semínko – znovuobjevený zdroj zdraví
Autor: Thinkstock Lněné semínko – znovuobjevený zdroj zdraví

Lněné semínko – znovuobjevený zdroj zdraví

Lněné semínko je plod lnu setého a pochází z Asie. U nás je znám už od pradávna, kdy se len používal jako přadná rostlina pro výrobu plátna, ale uplatnil se i v bylinkářství.
tereza_pankova , 14.01.2016

reklama

 

Údajně již Hippokrates doporučoval lněné semínko jako léčivo. Má širokou škálu léčebných účinků, vysoký obsah nenasycených omega 3 mastných kyselin, které jsou pro tělo nepostradatelné, značný obsah vlákniny a příjemnou oříškovou chuť. Díky těmto vlastnostem může úspěšně konkurovat i dalším populárním semínkům – jeho cena je navíc daleko příznivější, na rozdíl od dražších chia semínek.

Jak uchovávat a konzumovat?

Lněné semínko se skladuje zásadně nerozdrcené, protože již za krátkou dobu po rozdrcení přichází o své léčebné účinky díky oxidaci těchto prospěšných látek. Mělo by se tedy namlít či rozdrtit těsně před konzumací. K namletí můžeme použít mlýnek na kávu nebo na mák či ho rozdrtit v hmoždíři. Konzumuje se zásadně namleté či rozdrcené, protože při konzumaci v celku projde lněné semínko trávicím traktem neporušené a do těla se nedostanou účinné látky. Lněné semínko je dobré uchovávat za pokojové teploty, kdy takto vydrží až jeden rok.

Lněné semínko = domácí lékař

Díky vysokému obsahu vlákniny působí lněné semínko blahodárně na trávicí trakt a pomáhá při zácpě. Omega 3 mastné kyseliny zodpovídají za snížení LDL – „zlého“ cholesterolu a tzv. „hodný“ HDL cholesterol zůstává nedotčen. Také chrání před nemocemi srdce a cév a celkově prospívá oběhovému systému. Omega 3 mastné kyseliny také snižují pravděpodobnost výskytu mozkové mrtvice.

Lněné semínko – zdroj zdraví 2 Foto:

Lněné semínko pomáhá i při nepravidelné menstruaci nebo při problémech během menopauzy a to díky fytoestrogenům, což jsou látky podobné ženským pohlavním hormonům. Tyto látky jsou dobré také pro těhotné ženy, kdy konzumace lněného semínka před porodem uvolňuje porodní cesty a usnadňuje tak porod. Fytoestrogeny také pomáhají nastartovat tvorbu mléka a zvyšují jeho kvalitu.

Lněné semínko má dokonce protirakovinné účinky a chrání proti osteoporóze, jelikož obsahuje velkému množství ligninu. Nesmíme zapomenout ani na známé vitamíny a minerály: toto semínko v sobě skrývá vitamín B, C, E a z minerálů železo, hořčík, draslík a vápník.

Jak využít lněné semínko v kuchyni?

Lněné semínko se dá například přidávat do domácího pečiva, ať už jde o chleba nebo o celozrnné housky. Díky přidání lněného semínka do jogurtu, ovesné kaše nebo do müsli si můžeme připravit zdravou snídani. Přidat se dá i do zeleninových polévek, domácích sušenek nebo dokonce i do karbanátků. Z lněného semínka si můžeme připravit i čaj, stačí zalít dvě lžičky lněného semínka horkou vodou a krátce povařit.

Ale i s takto zdravou potravinou by se to nemělo přehánět, pro začátek se doporučuje konzumovat jen jednu lžičku denně, postupně lze množství navýšit na dvě až tři lžičky, ale více už raději ne.

Dana Špatenková

5 zdraví prospěšných semínek

 

Autor: Tereza Pánková, www.tastytalkings.com

Chia semínka

Chia semínka

Tato semínka se poslední dobou těší velké oblibě. Obsahují totiž vysoké množství železa, vápníku, omega-3 nenasycených mastných kyselin a dalších zdraví prospěšných látek. Důležité je i to, že nemají žádnou specifickou chuť. Fungují proto dobře jako doplněk stravy, jsou vhodná pro všechny a dají se kombinovat s různými pokrmy. Jejich největší trik spočívá v tom, že dokážou navázat velké množství vody a zvětší svůj objem až 12krát. Tělo tak získá dostatečnou hydrataci! Původem jsou tato semínka ze Střední Ameriky, do svého jídelníčku je zařazovali například Aztékové. Jedná se o maličká semínka šalvěje hispánské, jejíž pěstování je velice náročné a nemůže se proto vysazovat kdekoliv.

PRIMA TIP:

Pokud chcete nahradit vejce, použijte chia semínka: fungují jako skvělé pojivo. Stačí v misce smíchat jednu polévkovou lžíci semínek, tři polévkové lžíce vody a nechat asi 15 minut odležet, dokud se semínka neobalí „gelem“. Toto množství nahradí jedno vejce.

reklama

Související témata: dieta , zdravá strava , lněné semínko , zdravá semínka

reklama

Přečtěte si také