Česká kohoutková
Zdroj: Thinkstock
Česká kohoutková
Zdroj:
Thinkstock
Kohoutková voda se stává čím dál poptávanějším nápojem v restauracích a kavárnách. Ne vždy ale narazíte na podnik, kde vám ji bez problému přinesou. Existuje spousta výmluv, proč vám ji v restauraci nemohou naservírovat a spousta důvodů proč byste ji měli poptávat.
Pití kohoutkovky není jen o finanční úspoře
Stále u nás platí, že je půllitr piva za stejnou cenu nebo dokonce levnější než třetinka neperlivé vody. Pro restaurace, stejně jako pro dodavatele samotné, představuje prodej malých balených vod velmi důležitou položku v rozpočtu, a proto se ji bojí ohrozit. Jestliže pomineme fakt, že je kohoutková voda o dost levnější nebo dokonce zadarmo, měly by nás zajímat další dva důvody pro její konzumaci – zdraví a ekologie.
V České republice je voda z kohoutku obecně velmi kvalitní a zdraví prospěšná. Odborníci se shodují, že voda, která neustále protéká vodovodními trubkami, je dokonce kvalitnější než špatně skladovaná balená voda. Z ekologického hlediska bychom měli zvážit, zda je nutné balit vodu do plastových lahví a převážet ji z místa na místo, když ji můžeme jednoduše stočit z jakéhokoliv kohoutku. Tento kritický postoj se již rozšířil v některých zemích Evropy a v Americe.
Často používané výmluvy
V České republice neexistuje, na rozdíl od jiných zemí Evropy, žádný předpis, který by restauratérům nakazoval poskytovat vodu z kohoutku. Její zařazení do nápojového menu tak záleží hlavně na jejím majiteli, který se tím vzdává jednoho z důležitých příjmů. Na druhou stranu, výmluvy typu neotestované vody či zákazu podávání z hygienických důvodů, jsou bezpředmětné – žádné stravovací zařízení nesmí vykonávat svoji činnost bez řádně otestované kvality pitné vody.
Programy podporující kohoutkovou vodu
Zájem lidí o vodu z kohoutku stoupá a tomu vycházejí vstříc i některé speciální projekty. Čerstvá kohoutková? Stačí říct! je program společnosti Veolia voda, zahájený v roce 2009 a za hlavní cíl si klade podporu spotřeby kvalitní české vody v gastronomických zařízeních. Společnost nabízí restauracím speciálně navržené designové karafy a přitom nechává na majitelích, zda vodu zpoplatní či nikoliv. Projekt vychází z toho, že je kohoutková voda v Čechách velmi žádaná – až u 70% spotřebitelů.
Dalším projektem, který šíří povědomí o kohoutkové vodě jako zdravé, ekonomické a ekologické, je vodovoda.cz. Zatímco první jmenovaný projekt nabízí ke stažení mobilní aplikaci informující o členských restauracích, druhý poskytuje fórum, ve kterém mohou zákazníci diskutovat nad servisem v jednotlivých restauracích. Oba projekty jmenují na svých stránkách seznam gastronomických zařízení, která se již do projektů zařadila.
Kouhoutkovka vede i v zahraničí
Ve Francii a Itálii máte na vodu z kohoutku nárok ze zákona. Velmi úspěšná kampaň za pití kohoutkovky proběhla ve Spojených státech, kde byla spojena se sbírkou na charitativní účely. Symbolický dolar za vodu z kohoutku putoval na konto UNICEF. Kohoutkovka zažila svůj boom i v Británii. Do tamější kampaně za pití vody z Temže byli zapojeni i michelinští šéfkuchaři a její podávání se stalo záhy automatickým u pětiny britských restaurací.
Autor: (sponk)