Kofola slaví 65 let. Jak se psal příběh lásky, nezaměnitelné chuti a úspěšného podnikání?

Chuť, která vás vrátí do dětství, spojuje generace, vyvolává nostalgii a překvapuje jedinečností. Kofola, která sjela poprvé z výrobní linky 27. března 1960, slaví své 65. narozeniny. Historie nezaměnitelného nápoje, který vznikl jako domácí alternativa k západním kolám, je o tradici, inovacích i odhodlání dělat věci jinak. Kdo stojí za jejím příběhem dnes? A jaká bude Kofola budoucnosti?

Historie Kofoly sahá do 50. let 20. století, kdy odborníci Spojených farmaceutických závodů Spofa Praha dostali ambiciózní úkol: vytvořit domácí alternativu ke stále populárnějším západním kolovým nápojům. Výsledkem dvouletého bádání týmu docenta Zdeňka Blažka se stal sirup KOFO – směs 14 přírodních látek (od bylin, přes ovoce až po kofein) –  který je základem Kofoly dodnes.

První lahve se naplnily v Praze v březnu roku 1960, velkovýroba se pak rozběhla v Opavě, v národním podniku Galena. Kofola si okamžitě získala srdce spotřebitelů a výroba se rozšířila do celého Československa, do více než 120 sodovkáren. Na počátku 70. let dosahovala roční produkce neuvěřitelných 180 milionů litrů. Poptávka byla natolik velká, že leckdy nebyl ani dostatek surovin. Kofola se i proto stala legendou novinových článků a hvězdou mnoha písní.

Po Sametové revoluci začaly Kofole krušné časy. Do Československa začala naplno proudit zahraniční konkurence, Galena měnila vlastníky a tradiční ovocno-bylinková limonáda postupně mizela z trhu. V 90. letech se zdálo, že její popularita nadobro zhasíná.

Záchrana přichází koncem 90. let

Český podnikatel řeckého původu Kostas Samaras koupil v roce 1993 sodovkárnu v Krnově a začal spolu se svým synem Jannisem, zetěm René Sommerem a dalšími dvěma společníky René Musilou a Tomášem Jendřejkem podnikat pod hlavičkou rodinné firmy Santa Nápoje. Postupně pronikali se svými výrobky z regionu do dalších částí republiky. Koncem 90. let začali mladí nápojáři hledat silnou značku, která jim pomůže růst. Klíčovým momentem se stal rok 2002, kdy se naskytla příležitost odkoupit od Galeny, resp. jejího nového amerického vlastníka, společnosti IVAX, recepturu a ochrannou známku Kofola. „Šlo o dosud nejvyšší obchod v oblasti duševního vlastnictví. Nikdo nám tehdy nevěřil, že koupě Kofoly za 215 milionů korun opravdu dává smysl,” vzpomíná Jannis Samaras, který postupně převzal vedení rodinné firmy.

Tradiční Kofola získala zpět své místo na výsluní. Vznikl slogan „Když ji miluješ, není co řešit“ i legendární vánoční reklama se zlatým prasátkem, která se stala symbolem československých Vánoc. Samarasovi začali investovat do inovací a rozšiřovali nejen své portfolio, ale i počet výrobních závodů.

V roce 2012 se ikonická značka Kofola propsala do názvu rodinné firmy. Dnes pod hlavičkou Kofoly ČeskoSlovensko najdete více než 20 značek, mezi nimi třeba pramenitou vodu Rajec, hroznovou Vineu, minerálky Korunní a Ondrášovku, nebo třeba sirupy Jupí či energetický nápoj Semtex. Nápojářská společnost působí kromě Česka a Slovenska ještě i ve Slovinsku, Chorvatsku a Polsku.

Příběh surovin a péče o lokality

Kofola a bylinky k sobě neodmyslitelně patří, a když v roce 2018 společnost Kofola koupila tradičního výrobce bylinných čajů LEROS, chyběl už jen krok k tomu si je začít nejen zpracovávat, ale i pěstovat.

„Z pohledu kvality nápojů jsou vždy klíčové vstupní suroviny. Dlouhodobě se proto zaměřujeme nejen na ochranu vodních zdrojů, ale i na kvalitu dalších surovin. Zajímá nás nejen původ, ale i příběh od semínka po produkt,” vysvětluje důvody akvizice Jannis Samaras.

Poté, co se krnovští nápojáři naučili know-how bylin, rozhodli se pustit se do dalšího dobrodružství. V roce 2023 kupují jabloňové sady na úpatí Nízkého Jeseníku a zasazují specifické odrůdy pro své nápoje. „Sadaři v Česku nemají snadnou situaci. My se rozhodli s nimi úzce spolupracovat a díky tomu zas o trochu lépe porozumět další významné surovině potřebné nejen pro Kofolu, ale i čerstvé šťávy UGO nebo PRAGER´S cidery,“ dodává Tomáš Jendřejek, který se dnes věnuje zemědělské divizi Kofoly.

Ke Kofole patří láska

Ať už skrze ikonické reklamy nebo další aktivity, láska se Kofole zabydlela hluboko v DNA. V posledních třech letech se tradiční značka zaměřuje na to, aby zlepšovala kvalitu vztahů ve společnosti. Svými kampaněmi vyzývá k zapojení do Láskyplných pátečků nebo šíření dotyků, co lásce sluší.

„Lásce se daří, když se prožívá ve skutečném offline světě. Když hledáme partnera, chceme znát mimiku tváře, řeč těla, barvu hlasu, vůni i kouzlo osobností, která se projeví jedině tehdy, když se potkáme naživo. A to platí i pro stávající vztahy. Proto vyzýváme páry, že láska chutná nejlépe naživo,” vysvětluje téma letošní kampaně marketingová manažerka Ľubica Mieresová.

Budoucnost s chutí poctivosti

Rodinná firma Samarasů zachránila československou legendu, která inspiruje své okolí už 65 let. „Za co jsem nejvíc vděčný? Za skvělé kolegy, kteří nám pomáhají posouvat Kofolu vpřed. Za zákazníky, kteří věří našim hodnotám a Kofole jsou pořád věrní. A taky za to, že jsme mohli navázat na poctivou práci našich předků a že nás Kofola zavedla zase zpátky ke kořenům - na pole k surovinám a k opravdové a udržitelné lásce,” uzavírá Jannis Samaras.

Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko; zdroj foto: Kofola

Tereza Pánková

Autor článku

Tereza Pánková

Všechny články autora

redaktorka FTV Prima

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů


Přečtěte si také

Recepty