Myšlenka produkovat čistý ovocný mošt vznikla ve společnosti TOKO AGRI a.s. v roce 2011 jako reakce na nedostatek českých kvalitních produktů. Za nepříliš dlouhé období je produkt Ovocňák už dobře známý většině obyvatel ČR.
Ovocňák je ryze český, 100% ovocný mošt
Tomáši Kořínkovi, obchodnímu řediteli společnosti TOKO AGRI a.s. jsme položili pro doplnění několik otázek.
Kde vyrábíte mošty a kolik druhů je v současné době na trhu?
Mošty vyrábíme v provozovně v Rudicích u Uherského Brodu pod obchodní značkou Ovocňák. V roce 2013 jsme již překročili 6 000 hektolitrů a v současné době jde o 18 druhů. Jejich počet se občas mění, protože reagujeme na přání a chutě zákazníka vždy se snažíme zařadit nějakou novinku, nebo sezónní produkt. To co si získá srdce zákazníka zůstává se stálé nabídce a nejslabší jde z kola ven. Poslední představenou novinkou je jablko zkombinované s výtažkem z květu černého bezu a mezi dětmi se okamžitě stalo senzací.
Na webových stránkách firmy si lze všimnout , že některé druhy moštů jsou vyprodané, jsou to druhy, jejichž základ tvoří jablko s nějakým druhem zeleniny. Je to dáno tím, že lidé si tyto mošty oblíbili nejvíc nebo jde o menší kapacitu výroby právě těchto zeleninových moštů?
Snažíme se informovat zákazníky o tom, co právě v našem sortimentu došlo, aby nebyli zklamaní. Občasná nedostupnost je způsobena hlavně tím, že naše mošty jsou z čerstvých surovin z našeho kraje. A to ne vždy lze zajistit obratem, protože suroviny se pečlivě vybírají! Naši dodavatelé musí mát alespoň certifikaci SISPO, nebo rozbory dokazující kvalitu suroviny. Obzvláště náročné je to u zeleniny, která má mnoho odrůd, zásadně se lišících v chuti a barvě a pro šťávy se hodí jen některé. Vše co je na surovině špatné se projeví v chuti moštu, bez přídavků jakékoliv chemie lze docílit perfektního výsledku v chuti a kvalitě jedině zpracováváním perfektního ovoce a zeleniny, která je bez jediné vady. Nelze pracovat s výkupy a druhou třídou, který je obvykle určena velkým zpracovatelům.
Máte velikou síť po celé ČR kam mošty dovážíte a pokud si někdo objedná víc než 13 litrů moštu, tedy nad 600 korun, je mu zásilka doručena zdarma. Vyplatí se to ?
Naší filozofií je, že pokud chceme českému zákazníkovi přinést výjimečnou kvalitu, měla by tomu odpovídat také služba. Tu za nás tak dobře nikdo neudělá, proto už třetím rokem budujeme obchodní síť z obchodních partnerů nebo vlastních regionální sklady, které se pak starají o přidělení region a v rámci závozu moštů maloobchodník zákazníkům, mohou rozvést také internetové objednávky. Zákazník se tak přímo setká s výrobcem a může získat maximum informací k produktu a novinkám. Vzniká tak velmi důležité pouto mezi zákazníkem a jeho dodavatelem kvalitního moštu, které je dlouhodobé a přínosné pro oba. A to se nám vyplácí.
Co je takzvaným bonusem vašich moštů?
Jako prodejní obal jsme v začátku zvolil balení typu Bag-in-Box, neboli pytel v krabici. Speciální 9-ti vrstvý pytel, určený pro horké plnění s UV ochranou a čepovacím ventilem, dokáže zcela přírodní produkt ochránit po dobu 12 měsíců a co je ještě lepší, po jeho otevření lze z balení čepovat až 4 týdny. Bez jakékoliv chemie v podobě konzervantů, stabilizátorů a dalšího tak umíme za použití šetrné pasterace dostat přímo k zákazníkovi zcela přírodní produkt, jako by si jej právě přinesl z moštárny. V komfortu 18-ti chutí a 3 velikostí balení. Po dobu celého roku! To považujeme za největší přidanou hodnotu obalu našich moštů.
Na obalu deklarujete , že je mošt prostý jakékoliv chemie a přitom tvrdíte, že vydrží v nezměněné podobě půl roku.Je to vůbec možné u tak živé tekutiny , jíž je vylisované ovoce a zelenina?
Jak jsem řekl již výše, právě obal je to co umí takto živý produkt uchovat v zcela přírodní formě bez chemie. V našem procesu výrobu, používáme pouze pasteraci při 82°C, která v čerstvé šťávě eliminuje počet kvasinek, které jsou přirozeně se vyskytující v každém utrženém ovoci a zelenině. Následné plnění do pytle pak funguje jako když se doma zavaří marmeláda do sklenice. Množství vitamínů a minerálních látek pasterace skoro nepoškodí a oxidace, která je největším nepřítelem všeho zdravého v potravinách nepřichází v úvahu. Proč? Od vylisování do pytle to moštu trvá jen 4 minuty a z toho 80% cesty je v uzavřeném systému nerezového potrubí.
Dočkáme se v blízké době ještě dalších druhů moštů nebo je to již cílové množství ?
Každého čtvrt roku se snažíme přijít s nějakou novinkou, tou poslední byl zmiňovaný bezový květ. Tím, co se nyní objeví během pár dní na pultech, však nebude další varianta moštu, nýbrž 100% přírodní, opět bez čehokoliv dalšího, jen tepelně ošetřené, pyré. Dětská přesnídávka, nebo také dřeň a to hned v 7 chutích a opět ve 3 velikostech balení. Už žádných 85% ovocné složky, jak obvykle uvádí výrobci podobných produktů ale hned 100%! Toto pyré však nemusí být vhodné jen jako svačinka, ale také na vaření, jako náplně do koláčů, do omáček, do palačinek, na výrobu domácí zmrzliny a nebo jako výtečný v kombinaci pudinku a piškotů.
V jakých soutěžích jste mošty prezentovali a jakými diplomy se můžete pochlubit?
Za dobu budování Ovocňáku se nám podařilo získat ocenění KLASA pro všechny varianty. Každoročně soutěžíme v Regionální potravině, kterou vyhrálo Jablko-Černý rybíz, stejně tak Perla Zlínska se stejnou chutí. Varianta Jablko-Rakytník byla oceněna jako Česká chuťovka a úplná novinka pyré Jablko-Hruška, získalo prestižní ocenění, v rámci veletrhu Země Živitelka 2014 dne 29.8.2014, Zlatý klas s kytičkou. Nyní máme před sebou ještě boj o Dětskou chuťovku, kterou pořádá Český potravinářská komora.
Je něco čeho chcete ještě v tomto oboru dosáhnout?
Ovocňák už v počátku vznikl s myšlenkou, že by jednou chtěl zpracovávat ovoce a i zeleninu na všechny možné způsoby. O pyré jsem vám už řekl, další připravovanou novinkou jsou ovocné chipsy nebo-li sušené ovoce a rádi bychom v příštím roce také představili prémiovou řadu džemů, opět a jen 100% ovocné.
Z obchodního hlediska chceme dotáhnout maximální pokrytí ČR naší distribucí, kde jsme nyní asi na 80% a také jsme začali pracovat na slovenském trhu. Tyto dvě země si klademe jako naše prioritní, protože celé naše snažení by se dalo vyjádřit větou: vyrábíme český produkt z českých surovin, jako česká firma, pro český trh.
Více informací najdete na www.ovocnak.cz nebo na facebooku.
KOMERČNÍ SDĚLENÍ