Mixér: český úspěch na World Beer Cupu, signature drink nebo oslava jubileí

Máme tu další Mixér – tentokrát plný úspěchů a významných milníků! České pivo zazářilo na světové scéně: v prestižní soutěži World Beer Cup zvítězil český pivovar a opět potvrdil vysokou úroveň tuzemského pivovarnictví. Podíváme se také na nový signature drink z oblíbeného českého podniku a připomeneme si výročí jedné z dlouhodobě působících značek na domácím trhu. Tak jdeme na to!

Pivo od Matušky vyhrálo na světovém World Beer Cupu

Nefiltrovaný ležák Broumy zvítězil v kategorii kellerbier na světovém World Beer Cupu – soutěži, která je považována za olympiádu ve světě piva. Ve své kategorii porazil více než 50 konkurentů z celého světa. Pro Martina a Adama Matuškovi je výhra srdcovou záležitostí, protože právě v obci Broumy před lety uvařili své první pivo.

První Čech a nejmladší degustátor v soutěži

Rodina Matuškových má s World Beer Cupem spjatou dlouhou rodinnou historii. Martin Matuška, otec Adama, v soutěži působil jako degustátor a stal se jedním z prvních Čechů, kteří zde degustovali a vybírali vítězná piva. Rekord drží i syn Adam, který se jím stal ve 21 letech jako nejmladší degustátor v historii soutěže. „Vždycky jsem si říkal, že vyhrát a jít na pódium s českou vlajkou musí být neskutečný zážitek. Vyhlašování vítězů je totiž opravdu velkolepé a přirovnal bych ho k předávání Oscarů. Sál je naplněný stovkami lidí a je živě vysílán v televizi. Byl jsem na ceremoniálu asi desetkrát – pokaždé, když jsme tam posílali naše piva. Letos jsem poprvé nejel a vyhráli jsme,“ směje se Adam Matuška.

Velký dík patří obci Broumy

Vítězství polotmavé spodně kvašené dvanáctky Broumy má pro pivovar Matuška osobní význam. „Broumy jsou obec, ve které sídlíme a kde jsme začínali vařit pivo v garáži. Dařilo se nám výrobu rozšiřovat hlavně díky pomoci místních lidí, kteří nám věřili a podporovali nás. Mám velkou radost, že jsme na vítězný stupínek dostali právě pivo Broumy a že děláme čest naší obci, říká Adam Matuška. Ležák Broumy musel obstát v konkurenci 55 piv a projít hodnocením podle přísných kritérií dané kategorie. Zaujal samozřejmě i svou chutí, protože, jak říká Martin Matuška: „Kdo se napije, tomu Broumy prostě chutnají.“ Není divu, že se ležák dostal do finále už před třemi lety, kdy skončil mezi šesti nejlepšími pivy v kategorii.

Dostat pivo za oceán

Mohlo by se zdát, že nejtěžším úkolem je soutěžní piva dobře uvařit. Je to však jen první krok k úspěchu. Oříškem je překvapivě doprava, protože dostat nepasterizovaná piva za oceán v pořádku a v nejvyšší možné kvalitě je příběh s nejistým koncem. „Soutěžní piva musí být na místě už dva měsíce před zahájením. Vybírali jsme proto takové druhy, které po tuto dobu neztratí na své kvalitě. Vymýšleli jsme všemožné způsoby balení, dopravy a vypočítávali jsme dny, kdy je třeba dovézt pivo do Holandska, aby bylo na místě v den odletu do Ameriky. Všechno se muselo podřídit tomu, aby pivo dorazilo čerstvé. Stálo nás to spoustu energie,“ vzpomíná Adam.

Červený Jelen a signature drink Amarancio

Kdyby se vyhlásila soutěž o nejlepší  zahrádku v centru Prahy, mezi žhavými adepty na vítězství by určitě nechyběla zahrádka Jelen – součást oblíbené restaurace Červený Jelen. Domácí i turisty láká ideální poloha, přívětivá atmosféra a také tradiční italské aperitivo, které tady pravidelně pořádají. Svěží drinky, DJ, přátelé, pohoda! Aperitivo 6. června, 27. srpna a 12. září bude ve znamení Red Bullu a jejich signature drinku Amarancio.

Aperitivo je další z příjemných záležitostí, kterou Itálie dala světu. Aperitivo není jen obyčejné posezení u drinku. Jde o životní styl, o pauzu v uspěchaném dni, kdy se lidé setkávají u sklenky osvěžujícího drinku a drobného občerstvení. V kuchyni Červeného Jelena, které šéfuje mistr kulinářství Marek Fichtner, pro tuto příležitost pečlivě připravují degustační prkénka plná chutných masových delikates a vybraných sýrů. K dispozici je samozřejmě také à la carte menu. Aperitivo v zahrádce Jelen svými mixy doprovodí v pátek 6. června DJ Ramel, ve středu 27. srpna a v pátek 12. září DJ Nzym. Nabídce drinků bude dominovat signature drink Amarancio, neodolatelně kombinující exotickou chuť Red Bull Tropical Edition, hořkého Campari a aromatického ginu. Každý doušek na zahrádce pod létajícím jelenem spolehlivě probudí smysly a dodá potřebnou energii.

Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: novým kečupem a dvěma novými omáčkami. Společnost zůstává věrná české výrobě ve své sušické továrně, kde se recepty i hodnoty předávají z generace na generaci.

Růst, stabilita a nové cíle

Společnost Spak vstupuje do deváté dekády své existence s nemalými ambicemi. Společnost Spak vyrábí produkty ve dvou továrnách: v Sušici a Rakousku. Ta sušická vyprodukovala více než 20 000 tun omáček, kečupů, majonéz a dalších výrobků. Tento výsledek potvrzuje nejen stabilní zázemí a efektivitu výroby, ale také rostoucí důvěru zákazníků napříč regionem. Spak má do budoucna ambice dále posilovat svou pozici v Evropě, investovat do rozvoje výroby a přicházet s inovacemi, které ctí jak tradiční chuťové profily, tak nové spotřebitelské trendy.

Novinky Spak pro rok 2025

Spak inovoval Gourmet ketchupy v chuti a přidal novou etiketu, a to ve všech variantách – Gourmet Ketchup sladký, jemný i ostrý. Tradiční Ketchup s vylepšenou recepturou je z rajčat pěstovaných v EU a bez přidaných konzervantů a vyrábí se ze 165 gramů rajčat na 100 gramů kečupu. Základ receptu se však nemění už 60 let. Dále na trh uvádí dvě originální omáčky, Chipotle omáčku a Honey Mustard omáčku – to jsou letošní novinky značky Spak. Produkty reflektují aktuální spotřebitelské trendy: jednodušší složení, výraznou chuť a důraz na kvalitní suroviny. „Stále jsem prvním ochutnávačem, přes kterého jdou všechny nové produkty. Mým osobním favoritem je Barbecue omáčka,“ říká Hans Peter Spak.

Michal Neškera, obchodní a marketingový ředitel značky Spak, k novinkám prozradil: „Obě novinky jsou výsledkem důkladného vývoje a pečlivého testování. Například do řady Gourmet Ketchupů jsme přidali o 10 % více rajčat – místo 150 gramů nyní obsahuje 165 gramů rajčat na 100 gramů kečupu. Důležitý je také původ rajčat. Kečupy Spak jsou z rajčat zrajících na slunci Jižní Evropy.  Řídíme se tím, co si naši zákazníci přejí: autentické chutě, kvalitní suroviny a receptury, které si oblíbí celá rodina,“ říká.

Tradice, která trvá tři generace

Spak je typickým příkladem značky, kde se podnikání dědí jako rodinné stříbro. Letos slaví 80. narozeniny syn zakladatele firmy Hans Peter Spak, který v mládí odešel z Rakouska, aby rozvíjel rodinný podnik v Československu. Ve firmě pracuje už 65 let. Ta se i přes změny režimů a výzvy trhu nikdy nevzdala své filosofie: dělat kvalitní produkty s úctou ke spotřebiteli i řemeslu.

„Když jsme začínali, nevěděli jsme, co nás čeká. Ale věřili jsme, že když budeme dělat věci poctivě a srdcem, lidé to poznají. A že tradice se nevybuduje za rok, ale za desetiletí,“ vzpomíná Hans Peter Spak.

Dnes je do vedení firmy zapojen i Peter Spak, syn Hanse Petera, který pokračuje ve šlépějích svého otce i dědečka. Jeho cílem je rozvíjet značku s respektem k historii a zároveň s jasnou vizí pro 21. století. „Značka Spak pro mě není jen firma. Je to rodina, hodnoty, které jsme si předávali doma od dětství. Chceme se dál rozvíjet, ale bez kompromisů v kvalitě. Dědictví značky vnímáme jako závazek vůči každému, kdo si naše produkty dá na talíř,“ dodává Spak.

Zdroj: TZ; zdroj foto: TZ

Tereza Pánková

Autor článku

Tereza Pánková

Všechny články autora

redaktorka FTV Prima

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů


Přečtěte si také

Recepty