Pivní sklo z českého křišťálu se po dvou dekádách vrací do restaurací a hospod
Lidé z Ambiente, designéři z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) a skláři z Bommy usilují o návrat českých pivních půllitrů do restaurací a hospod. Projekt nyní vstupuje do klíčové fáze: po zapracování zpětné vazby a technických úpravách zamířily do pěti podniků čtyři tisíce skleněných půllitrů z českého křišťálu. Můžete je vyzkoušet v Lokálech Dlouhááá a Korunní, v Kantýně, Kuchyni a Brasileiru Slovanský dům.
Přestože je Česko sklářskou velmocí, lisované pivní sklo se zde dvě desetiletí nevyrábělo. Ambice celého projektu je proto jednoduchá: vrátit českému pivu české sklo a dokázat, že i zdánlivě obyčejná věc, jako je půllitr, si zaslouží výjimečnou péči a promyšlený design.
Vše vzniklo z iniciativy vedoucích Ateliéru produktového designu na UMPRUM, profesorů Michala Froňka a Jana Němečka ze studia Olgoj Chorchoj. Ti dlouhodobě spolupracují se sklárnou Bomma ve Světlé nad Sázavou, která disponuje unikátní technologií na lisování pivního skla. I proto zadali svým studentům semestrální práci s cílem navázat na tradiční české půllitry. Ke spolupráci přizvali zakladatele Ambiente Tomáše Karpíška a společně se studenty, skláři a pivními experty z Institutu PIVO začali nápad posouvat z akademického prostředí do praxe. Proces trval víc než rok a půl a ze zhruba patnácti návrhů se nakonec vybraly dva finální modely – jeden pro Lokál a druhý pro podniky Ambiente.
Lucie Janečková, zakladatelka Institutu PIVO
Zdroj: Jakub Zeman
Lucie Janečková, zakladatelka Institutu PIVO
Zdroj:
Jakub Zeman
Návrh Terezy Bláhové pro Lokál vychází z tradičních českých půllitrů, které autorka přetavila do moderního zvlněného reliéfu. Vsadila především na hru světla ve skle. „Půllitr je často středobodem stolu a tématem konverzace. Každý má ten svůj oblíbený. Pro mě bylo výzvou respektovat limity technologie a zároveň přinést nový detail,“ vysvětluje designérka. Uhlazenější variantu pro ostatní podniky Ambiente vytvořil Jáchym Kubů (Kuza). Klasické tvary spojil do motivu „obličeje“ – symbolického parťáka u piva. „Byla to pro mě druhá škola. Kromě designu jsem se musel naučit vnímat ergonomii, limity skla a také komunikovat s klientem. O to větší mám radost, že můj návrh dospěl až k realizaci,“ říká Kubů.
Projekt, který za školu zastřešila Kreativní laboratoř UMlab, vnímá vedoucí ateliéru Michal Froněk jako zásadní krok pro českou kulturu stolování. „S Honzou Němečkem jsme chtěli zlomit dlouhotrvající absenci českého pivního lisovaného skla v českých restauracích. Původně akademické zadání jsme díky konzultacím s technology, výčepními a historiky proměnili v reálný produkt,“ popisuje Froněk. Samotná výroba dvou typů půllitrů se následně rozběhla ve sklárně Bomma.
Zástupci Ambiente i designéři měli možnost sledovat celý proces u pece – od sestavení třídílné formy přes dávkování rozžhavené skloviny až po hledání ideálního objemu. Po vylisování putovaly půllitry na sérii hořáků k leštění a následně do chladicí pece, kde pět až šest hodin pozvolna uvolňovaly vnitřní pnutí. „Vývoj těchto speciálních půllitrů byl fascinující cestou od virtuálního návrhu až po okamžik, kdy jsme viděli první skutečné kusy vycházet z formy. Tento projekt jasně ukazuje, že český křišťál a naše know-how mají své místo nejen v interiérovém designu, ale i v zakázkové výrobě podporující českou pivní kulturu,“ říká Jiří Trtík, prezident Bomma & Rückl Group a spolutvůrce projektu.
České sklo pro české pivo
Zdroj: Jakub Zeman
České sklo pro české pivo
Zdroj:
Jakub Zeman
Díky českému křišťálu vynikají půllitry mimořádnou čistotou a leskem. Oba designy v sobě spojují estetiku, funkčnost i praktičnost. „Sklenice se dobře drží, snadno se myjí a jsou dostatečně odolné pro každodenní provoz,“ doplňuje Lucie Janečková z Institutu PIVO. Prvních 150 půllitrů od každého modelu se totiž v Ambiente testovalo už letos v srpnu a září. Následně došlo k zapracování zpětné vazby a vyrobila se druhá várka – tentokrát čtyři tisíce finálně upravených půllitrů, dva tisíce od každého typu.
Nyní startuje hlavní a rozhodující fáze: V Lokálech Dlouhááá a Korunní, v Kantýně, Kuchyni a Brasileiru Slovanský dům se budou po dobu dvou měsíců používat už jen tyto nové půllitry. Cílem je získat kompletní zpětnou vazbu od hostů, která bude klíčová pro zahájení sériové výroby a návrat pravého českého křišťálu do hospod a restaurací.
Rossopomodoro Vinohrady vítá zimu novým menu a produkty z vlastní řady
Rossopomodoro Vinohrady vstupuje do zimní sezóny s novým menu propojujícím to nejlepší z tradiční neapolské kuchyně s nápaditými sezonními specialitami. Vedle stálic, na které se hosté rádi vracejí, představuje restaurace také nové pokrmy navržené tak, aby zahřály a přinesly do sychravých dní příjemný nádech zimní pohody. Rossopomodoro dlouhodobě patří mezi oblíbená místa milovníků autentické italské gastronomie. V příjemném prostředí si mohou dopřát sklenku kvalitního vína a vychutnat si kuchyni připravovanou s pečlivostí, důrazem na kvalitu a autenticitu. S příchodem adventu navíc Rossopomodoro s působivou vánoční výzdobou vytváří ideální prostředí pro předvánoční setkání – ať už jde o přátelskou schůzku, romantickou večeři nebo rodinné posezení.
Pizza Scarola
Zdroj: se souhlasem Rossopomodoro
Pizza Scarola
Zdroj:
se souhlasem Rossopomodoro
A jaké jsou tedy novinky v zimním menu? Risotto – krémové risotto s žampiony a hřiby, lanýžovou omáčkou a trhanou burratou. Paccheri della nonna – zapečené paccheri, rajčatová omáčka, hovězí masové kuličky, hrášek, ricotta, Grana Padano PDO a uzená provola. Spaghetti cacio e pepe – špagety, krémová omáčka ze sýra Pecorino Romano PDO a černého pepře.
Přibyly i nové pizzy, například: Scarola, cacio & pepe – restovaná čekanka, mozzarella fior di latte, Pecorino Romano PDO a pepřová omáčka, černé olivy, piniové oříšky a kapary. Funghi, tartufo & patate – mozzarella fior di latte, restované žampiony a hřiby, brambory a lanýžová omáčka. Díky velkému úspěchu během Restaurant Week je součástí menu také oblíbená pizza Pomodorino, ricotta e pesto – mozzarella fior di latte, cherry rajčata Campaniello DOP, bazalkové pesto, buvolí ricotta a chipsy Grana Padano.
Paccheri della nonna
Zdroj: se souhlasem Rossopomodoro
Paccheri della nonna
Zdroj:
se souhlasem Rossopomodoro
„V nabídce stále máme dětské menu, a aby byla návštěva příjemná i pro naše nejmenší hosty, děti u nás dostávají omalovánky a malé hračky, které je zabaví během stolování,“ doplňuje Marco Lentino, executive chef Rossopomodoro.
Dárkové vouchery & nové produkty Rossopomodoro
Od prosince v Rossopomodoro navíc prodávají značkové produkty Rossopomodoro – kvalitní extra panenský olivový olej, balsamikový ocet, těstoviny a další speciality, které splňují ty nejvyšší nároky. Mohou být vítaným pomocníkem při přípravě svátečního menu nebo dárkem pod vánoční stromeček – ideálně společně s dárkovým voucherem do restaurace Rossopomodoro. Věnujte gastronomický zážitek plný neapolských chutí!
Otevírací doba Rossopomodoro Vinohrady během vánočních svátků
Zavřeno: 24., 25. a 26. 12.
Silvestr: otevřeno – bez speciálního degustačního menu. Hosté si mohou vybrat své oblíbené jídlo z nového zimního menu a poté vyrazit třeba na ohňostroj do Riegrových sadů.
Kávové předplatné doubleshot
Dárek, který po Vánocích nezmizí, ale bude dělat radost klidně celý další rok. S předplatným kávy doubleshot zajistíte, že obdarovanému nikdy nedojdou čerstvá zrnka. Funguje to jednoduše: jednou měsíčně dorazí balíček (300 g) s čerstvě upraženou výběrovou kávou z aktuální nabídky doubleshotu. Stačí vybrat trvání předplatného (3, 6 nebo 12 měsíců), způsob pražení (filtr nebo espresso), stáhnout voucher a máte vystaráno.
Kávové kurzy doubleshot
Pokud chcete darovat spíše zážitek a nové dovednosti, mrkněte na doubleshot kávové kurzy. Ať už chce dotyčný pilovat techniku latte art, proniknout do tajů filtrované kávy, nebo se naučit míchat kávové drinky s alkoholem, v tréninkovém centru v Karlíně si to užije.
Kávové předplatné i kurzy od doubleshot
Zdroj: Doubleshot
Kávové předplatné i kurzy od doubleshot
Zdroj:
Doubleshot
Detektivní degustace čokolády v Ajala
Čokoláda z brněnské manufaktury Ajala je zážitek sama o sobě, ale co teprve, když se o ní obdarovaný může dozvědět úplně všechno? Darujte poukaz na vedenou degustaci čokolády. Voucher platí univerzálně na oba typy zážitků, které Ajala nabízí (klasická single origin degustace nebo originální detektivní degustace hravých kombinací). Je to krásný dárek pro požitkáře, kteří si rádi vychutnávají nuance chutí.
Mixit Klub
Darujte pocit, jaké to je být „VIP ochutnávačem“. S členstvím v Mixit Klubu totiž až před dveře každý měsíc kurýr přiveze krabici plnou překvapení, ve které budou nejen bestsellery, ale hlavně žhavé Mixit novinky, které se na pulty teprve chystají. Stačí zvolit variantu na 3, 6 nebo 12 měsíců a předplatné rovnou aktivovat. Nebo jen kupte poukaz a nechte to na obdarovaném. Aktivuje si ho sám, až bude mít chuť začít mlsat.
Delikatesy od Sabores
Zdroj: eDelikatesy
Delikatesy od Sabores
Zdroj:
eDelikatesy
Vánoční balíčky Sabores: Ta pravá španělská atmosféra
Objevte chuť pravého Španělska díky gurmánským balíčkům Sabores Jsou plné výjimečných chutí, které oslavují tradice, řemeslo a kvalitu. Udělají radost každému, kdo ocení originální delikatesy, a promění obyčejné chvíle ve výjimečný gastronomický zážitek. Ať už chcete potěšit své blízké, kolegy z práce, nebo si chcete vychutnat trochu španělské atmosféry vy sami, tyto balíčky jsou tím pravým. Udělejte z letošních Vánoc nezapomenutelnou hostinu plnou autentických chutí a vůní.
Sváteční novinky v Miyabi
Ochutnejte vánoční obentó
Ve dnech 21.–23. prosince si v Miyabi můžete objednat vánoční Kurisumasu obentó. K mání bude varianta s rýží nebo se sushi. Jako sushi vytvořili hezký vánoční stromeček i s ozdobami a hvězdou. Nechte se překvapit. V obentu je i kytka z lososa marinovaného v řase kombu, což dělá rybu mile nasládlou. Nechybí samozřejmě poteto sarada a bílý sněhový parfait přelitý švestkovou omáčkou.
Vánoční obentó v Miyabi
Zdroj: Miyabi
Vánoční obentó v Miyabi
Zdroj:
Miyabi
Poukazy na Miyabi sushi kouzlení
Během prosince budou připraveny i dárkové poukazy „Miyabi sushi kouzlení - aneb naučte se u nás dělat správně sushi”, které mohou krásně posloužit jako vánoční dárek. Kuchař Jaroslav Štěpánek se bude hostům osobně věnovat a přímo před nimi připraví různé druhy sushi. Kdo se odváží, bude si moci vyzkoušet umotat rolku nebo umačkat nigiri. Hosté sushi kouzlení si s sebou odnesou nejen znalosti, ale i sadu surovin, aby mohli své sushi umění předvést doma svým blízkým.
Dobrovaření s Terezou Kostkovou v restauraci Červený Jelen pomůže SOS dětským vesničkám
O poslední letošní Dobrovaření ve vyhlášené pražské restauraci Červený Jelen se postarala oblíbená herečka a moderátorka Tereza Kostková. V rámci originálního charitativního projektu společně s Markem Fichtnerem, executive chefem Červeného Jelena, připravila plněnou vepřovou panenku se stařenou goudou, bramborovo-dýňovou kroketou a omáčkou ze svařáku. Podávat se bude každý den do 21. prosince a za každou porci putuje 50 Kč na SOS Vesničky, kde pomoc opravdu mění životy.
Marek Fichtner a Tereza Kostková
Zdroj: Červený jelen
Marek Fichtner a Tereza Kostková
Zdroj:
Červený jelen
„Mám obrovskou radost, že jsme se s Markem shodli na krásném místě – SOS dětských vesničkách. Nejen proto, že jsem jejich patronkou, ale hlavně proto, že už přes 50 let dělají úžasné věci pro děti, aby měly rodinu, zázemí, aby do toho světa ne úplně snadného byly poslány co nejlépe vybavené, tedy především láskou. Věřím, že teď kolem Vánoc jsme to dobře vybrali – místo, jídlo i termín. Tak přijďte!“ zve Tereza Kostková.
Dobrovaření – sérii akcí, kde se kuchařské umění propojuje s dobročinností, v Červeném Jelenovi s úspěchem realizují už pátým rokem. K Dobrovaření patří Dobrojídlo, Dobrodezert, Dobročepování a Dobrogrilování. Každý formát má stejný cíl: pomáhat tam, kde je třeba. Princip je jednoduchý. Ve všech případech známá osobnost stráví několik hodin s executive chefem Markem Fichtnerem či pastry chefkou Klárou Řezníčkovou. Společně vytvoří speciální jídlo nebo dezert, který se podává pouze několik dnů. Každý prodaný talíř pak znamená konkrétní podporu vybrané dobré věci.
Dobrovaření v Červeném Jelenovi
Zdroj: Červený jelen
Dobrovaření v Červeném Jelenovi
Zdroj:
Červený jelen
Dobročepování je kratší, ale o to intenzivnější… Dobrovýčepní totiž po zácviku mistrem výčepním Mírou Nekolným rovnou čepuje 2–3 hodiny pivo buď přímo veřejnosti, nebo skupině přátel, které si při této příležitosti pozve. Z každého vyčepovaného piva jde opět díl zisku na předem určenou charitu.
Dosud se do nevšedního gastroprojektu zapojili Markéta Konvičková a René Kuboš, Jiří Langmajer, Monika Absolonová, Marta Jandová, Emma Smetana a Jordan Haj, Patricie Pagáčová, Josef Maršálek, Jakub Uličník, Ben Cristovao, Veronika „Besky“ Beskydiarová, Markéta Pavleje a Eliška Podzimková.
TIP NA ZÁVĚR:
Nevíte, co darovat pod stromeček? Máme pro vás krásný tip – dárkový poukaz Zachraň oběd, který přijde do e-mailu během chvilky!
Smysluplný – pomáháte lidem v nouzi a zachraňujete jídlo před vyhozením.
Krásně vypadá – vhodný k vytisknutí nebo zaslání e-mailem.
Pro každého – potěší rodiče, prarodiče, přátele i kolegy.
Řešení na poslední chvíli – žádné fronty, žádný stres!
Jak to funguje?
Navštivte web sbírky. Vyberte si částku a zaplaťte online. Dar 200 Kč = 3 porce teplého jídla ženě, která utekla od partnera, ocitla se v krizové situaci a dočasně žije v azylovém domě. Dar 300 Kč = 5 porcí kvalitního jídla osamělým seniorům, kteří často žijí s minimálním důchodem. Dar 500 Kč = 8 zachráněných porcí lidem v nouzi. Dar 1 000 Kč = 15 porcí jídla pro maminku s dítětem v azylovém domě, která právě začíná od začátku.
Zdroj: TZ; zdroj foto: TZ