reklama

zavřít

Najděte si recept

Co hledáte? Jídlo, ingredience, pořad nebo kuchař…
Smazat

reklama

Nezapomínejte na superpotraviny!
Autor: Thinkstock Nezapomínejte na superpotraviny!

Nezapomínejte na superpotraviny!

O superpotravinách se mluví opravdu často. Víte ale, které mezi ně vlastně patří? Není to pouze exotika, ale například i dobře známá kapusta! Vitamínů má na rozdávání, ale ne každý ji umí docenit. My věříme, že se to změní!
tereza_pankova , Vydáno: 11.11.2015

reklama

Zdravá výživa je dnes téměř samozřejmostí při dodržování zdravého životního stylu. Moderním trendům vévodí především tzv. „superpotraviny“ – zelený ječmen, kustovnice čínská, chia semínka, chlorella a další, většinou cizokrajné potraviny.

Nezapomínejme však na tradiční, někdy i celkem obyčejné produkty. Jejich léčivé účinky na lidský organismus jsou prokázány po celá staletí lidské existence. Jsou plné vitamínů, minerálů a stopových prvků, bez kterých se naše tělo neobejde. 

Některé si můžete doma sami pěstovat: pokud to ale není ve vašich silách, určitě se v okolí najde kvalitní prodejce, který vám pomůže s výběrem.

Potraviny domácí produkce

Nejdřív se zaměříme na potraviny pěstované nebo sbírané ve středoevropském pásmu, jako hlavní zástupce tu máme borůvky, kapustu a třešně.

Borůvky

Lesní plody, které svými blahodárnými vlivy vévodí všem plodinám.

  zpomalují stárnutí a tvorbu vrásek

•  snižují hladinu cholesterolu v krvi a zlepšují paměť

•  tlumí projevy alergických reakcí a působí blahodárně při podrážděných nervech 

Na co si dát pozor: léčivé látky jsou obsaženy pouze v lesních, divoce rostoucích plodech. Jejich zahradní typy jsou sice větší, pohodlněji se sbírají a velmi podobně chutnají, avšak tak intenzivních blahodárných účinků nedosahují. Úroda lesních plodů bývá ale často ovlivněna nedostatkem přírodních srážek.

Obyčejné superpotraviny 2 Foto:

Kapusta

Hlávková, růžičková nebo kadeřavá si také zasluhuje daleko větší pozornost. Často ji nahrazujeme různými druhy salátů, ale příznivé účinky kapusty byly lidem známy již v 16. století.

  vysoký obsah kyseliny listové, vitamínů a minerálů

  vysoce důležitá pro těhotné: ovlivňuje zdravý vývoj plodu

  výhodná pro pěstování: snáší i mrazy

Třešně

I když jsou tyto peckoviny u nás velmi rozšířené, často jsou neprávem opomíjeny. K větší konzumaci bohužel nepřispívá ani vyšší cena tohoto ovoce v porovnání s některým pravidelně dováženým tropickým ovocem.

  působí antioxidačně a protinádorově

  zabraňují ukládání tukových buněk a významně omlazují pleť

  jsou významným zdrojem draslíku

Potraviny cizí produkce

Superpotraviny, které se pěstují nebo vyrábějí v přímořských a tropických oblastech. Za všechny jmenujme například banány, avokádo nebo skvělý olivový olej.

Banány

Dostupné jsou po celý rok. Je výhodné využívat jejich zdravotní přínosy zejména v zimních měsících, kdy je paleta regionálního čerstvého ovoce poněkud užší.

  snižují krevní tlak

  jsou významným zdrojem energie

  odstraňují toxiny a těžké kovy z těla, u žen navíc zmírňují projevy premenstruačního syndromu

Na co si dát pozor: banány dovážené do středoevropských zemí dozrávají po cestě za specifických podmínek. I když snížení teploty prodlužuje jejich životnost, není dobré je po nákupu ukládat do ledničky. Teplota nižší než 13 stupňů totiž snižuje jejich kvalitu.

Obyčejné superpotraviny 3 Foto:

Olivový olej

Dnes už i u nás zcela rozšířený a zdravotně nejpříznivější rostlinný olej pro lidský organismus.

  vysoký obsah vitamínu E a mononenasycených mastných kyselin

  prevence proti nádorovým a cévním onemocněním, navíc snižuje hladinu cholesterolu

Avokádo

K dostání v obchodní síti po celý rok, zdravá náhražka másla, majonézy nebo dresinků.

•  významný antioxidant, zabraňuje kornatění cév

•  zlepšuje kvalitu pleti a vlasů

Na co si dát pozor: avokádo nesmějí konzumovat domácí mazlíčci a zejména pro okrasné ptactvo mohou být následky fatální.

A co ještě?

Využijte plně sezonu sklizně regionálních potravin a dejte si alespoň 5krát denně porci čerstvého ovoce a zeleniny.

Nezapomínejte na životodárnou vodu (čistou, bez přísad cukrů a ochucovadel).

Alespoň jednou týdně zařaďte do svého jídelníčku rybu.

Omezte konzumaci červeného masa (stačí 600 gramů týdně).

Mléko a mléčné výrobky konzumujte každý den (samozřejmě s ohledem na případnou intoleranci).

autor: Alžběta Krchová

reklama

Související témata: vitamíny , superpotraviny , zdravý životní styl , ovoce a zelenina

reklama

Přečtěte si také