návrat zpět

Najděte si recept

Reklama
Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím

Nezapomínejte na superpotraviny!

Nezapomínejte na superpotraviny!
Nezapomínejte na superpotraviny! Autor: Thinkstock
O superpotravinách se mluví opravdu často. Víte ale, které mezi ně vlastně patří? Není to pouze exotika, ale například i dobře známá kapusta! Vitamínů má na rozdávání, ale ne každý ji umí docenit. My věříme, že se to změní!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zdravá výživa je dnes téměř samozřejmostí při dodržování zdravého životního stylu. Moderním trendům vévodí především tzv. „superpotraviny“ – zelený ječmen, kustovnice čínská, chia semínka, chlorella a další, většinou cizokrajné potraviny.

Nezapomínejme však na tradiční, někdy i celkem obyčejné produkty. Jejich léčivé účinky na lidský organismus jsou prokázány po celá staletí lidské existence. Jsou plné vitamínů, minerálů a stopových prvků, bez kterých se naše tělo neobejde. 

Některé si můžete doma sami pěstovat: pokud to ale není ve vašich silách, určitě se v okolí najde kvalitní prodejce, který vám pomůže s výběrem.

Potraviny domácí produkce

Nejdřív se zaměříme na potraviny pěstované nebo sbírané ve středoevropském pásmu, jako hlavní zástupce tu máme borůvky, kapustu a třešně.

Borůvky

Lesní plody, které svými blahodárnými vlivy vévodí všem plodinám.

  zpomalují stárnutí a tvorbu vrásek

•  snižují hladinu cholesterolu v krvi a zlepšují paměť

•  tlumí projevy alergických reakcí a působí blahodárně při podrážděných nervech 

Na co si dát pozor: léčivé látky jsou obsaženy pouze v lesních, divoce rostoucích plodech. Jejich zahradní typy jsou sice větší, pohodlněji se sbírají a velmi podobně chutnají, avšak tak intenzivních blahodárných účinků nedosahují. Úroda lesních plodů bývá ale často ovlivněna nedostatkem přírodních srážek.

Obyčejné superpotraviny 2 Foto:

Kapusta

Hlávková, růžičková nebo kadeřavá si také zasluhuje daleko větší pozornost. Často ji nahrazujeme různými druhy salátů, ale příznivé účinky kapusty byly lidem známy již v 16. století.

  vysoký obsah kyseliny listové, vitamínů a minerálů

  vysoce důležitá pro těhotné: ovlivňuje zdravý vývoj plodu

  výhodná pro pěstování: snáší i mrazy

Třešně

I když jsou tyto peckoviny u nás velmi rozšířené, často jsou neprávem opomíjeny. K větší konzumaci bohužel nepřispívá ani vyšší cena tohoto ovoce v porovnání s některým pravidelně dováženým tropickým ovocem.

  působí antioxidačně a protinádorově

  zabraňují ukládání tukových buněk a významně omlazují pleť

  jsou významným zdrojem draslíku

Potraviny cizí produkce

Superpotraviny, které se pěstují nebo vyrábějí v přímořských a tropických oblastech. Za všechny jmenujme například banány, avokádo nebo skvělý olivový olej.

Banány

Dostupné jsou po celý rok. Je výhodné využívat jejich zdravotní přínosy zejména v zimních měsících, kdy je paleta regionálního čerstvého ovoce poněkud užší.

  snižují krevní tlak

  jsou významným zdrojem energie

  odstraňují toxiny a těžké kovy z těla, u žen navíc zmírňují projevy premenstruačního syndromu

Na co si dát pozor: banány dovážené do středoevropských zemí dozrávají po cestě za specifických podmínek. I když snížení teploty prodlužuje jejich životnost, není dobré je po nákupu ukládat do ledničky. Teplota nižší než 13 stupňů totiž snižuje jejich kvalitu.

Obyčejné superpotraviny 3 Foto:

Olivový olej

Dnes už i u nás zcela rozšířený a zdravotně nejpříznivější rostlinný olej pro lidský organismus.

  vysoký obsah vitamínu E a mononenasycených mastných kyselin

  prevence proti nádorovým a cévním onemocněním, navíc snižuje hladinu cholesterolu

Avokádo

K dostání v obchodní síti po celý rok, zdravá náhražka másla, majonézy nebo dresinků.

•  významný antioxidant, zabraňuje kornatění cév

•  zlepšuje kvalitu pleti a vlasů

Na co si dát pozor: avokádo nesmějí konzumovat domácí mazlíčci a zejména pro okrasné ptactvo mohou být následky fatální.

A co ještě?

Využijte plně sezonu sklizně regionálních potravin a dejte si alespoň 5krát denně porci čerstvého ovoce a zeleniny.

Nezapomínejte na životodárnou vodu (čistou, bez přísad cukrů a ochucovadel).

Alespoň jednou týdně zařaďte do svého jídelníčku rybu.

Omezte konzumaci červeného masa (stačí 600 gramů týdně).

Mléko a mléčné výrobky konzumujte každý den (samozřejmě s ohledem na případnou intoleranci).

autor: Alžběta Krchová

Související témata: vitamíny , superpotraviny , zdravý životní styl , ovoce a zelenina
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama