Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Jogurty – doopravdy jsou tak zdravé?

Pusťte jogurty do jídelníčku
Pusťte jogurty do jídelníčku Autor: Thinkstock
Patří jogurt do vašeho jídelníčku? Dáváte si ho k snídani, nebo spíše ke svačině? Je lepší jogurt bílý, nebo ochucený? A víte, jak vlastně jogurt vznikl? To vše se dozvíte v tomto článku.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Mikrooganismy Streptococ cussalivarius (thermopilus) a Lactobacillus delbrueckii (bulgaricus) přeměňují mléko na jogurt. Kysáním podmáslí, smetany nebo mléka vzniká tento výtečný kysaný mléčný výrobek – jogurt.

Kvalitní jogurt obsahuje až do konce své doby použitelnosti živé bakterie mléčného kvašení a neobsahuje žádné konzervanty.

Jak vznikl jogurt

Asi tak 3000 let před Kristem mohl vzniknout na Blízkém východě první jogurt. Stalo se to náhodným zkvašením mléka ve vaku z kozí kůže. Jogurt se k nám dostal z Bulharska prostřednictvím Turků. V tureckém jazyku vogurt znamená výraz pro zkvašené mléko.

Pusťte jogurty do jídelníčku 2 Foto:

Zajímavost

Na počátku 19. století ruský badatel profesor Mečnikov vyslovil názor, že jogurt zabraňuje ve střevech množení mikrobů způsobujících střevní infekci. Jinými slovy, že jogurt mění přirozené neutrální prostředí ve střevech na lehce kyselé, a tak infekci zabraňuje. V roce 1908 získal za tento objev Nobelovu cenu.

Pusťte jogurty do jídelníčku 3 Foto:

Druhy jogurtů

• nízkotučný

• odtučněný

• se sníženým obsahem tuku

• smetanový

Léčebné účinky jogurtu

• podporuje trávení a působí proti nežádoucím bakteriím ve střevech, působí proti zácpě

• reguluje hladinu cholesterolu v krvi

• má zklidňující účinky na lidský organismus

Zhubněte s jogurtem!

Ne s každým jogurtem lze zhubnout. Některý čokoládový krém nebo smetanový jogurt může mít i tolik kalorií, jako třeba sladký zákusek. Není ani vhodné kupovat si jogurt s označením light. Jogurty light sice neobsahují tolik tuku, zato více cukru a konzervačních látek. Navíc vás řádně nenasytí. Pokud chcete zhubnout, jezte bílé jogurty, které si můžete dochutit čerstvým ovocem.

Jogurt je vhodný jako svačina mezi hlavními jídly. Nemusíte ho jíst jen nasladko. Zkuste si do bílého jogurtu nakrájet cherry rajčátka, zakápněte olivovým olejem, dosolte, opepřete a zasypejte nasucho opraženými dýňovými semínky.

Pusťte jogurty do jídelníčku 4 Foto:

Zajímavost

V roce 1933 byl v pražské Radlické mlékárně vyroben první ochucený jogurt. Na povrch jogurtu se přidávala marmeláda, aby zamezila tvorbě plísní. Tímto postupem získal jogurt delší trvanlivost.

Podle jakých kritérií vybírat jogurt

• datum výroby

• datum spotřeby (pohlídejte si, aby jogurt, který si chcete koupit, nebyl prošlý nebo neprocházel dříve, než ho hodláte sníst.)

• skladování (jogurty musí být v obchodě skladovány v chladicím boxu. Optimální teplota pro uchovávání jogurtu je 2 °C až 8 °C.)

Na co si dát pozor!

Při nákupu jogurtu se podívejte, zda nemá jogurt vyduté víčko. Pokud ano, nejspíše už není vhodný ke konzumaci, protože je zkažený.

Každý jogurt musí obsahovat živé bakterie. Jogurtové pěny, nápoje a dezerty musí obsahovat minimálně 50 % jogurtové složky.

Nehubněte příliš zhurta, zabořte lžičku do jogurta! Smetanový, krémový, ovocný či kysaný, pro vaše střeva dělaný…

Autor: Alžběta Krchová

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama