Prázdniny jsou v plném proudu. Zpestřete si tyto dny a oslavte s námi Mezinárodní den gumových medvídků, kteří se po generace těší oblibě po celém světě. Významný je tento rok především pro Haribo, největšího výrobce želatinových bonbonů, které letos slaví 100 let od svého založení. To už je dost dlouhá doba, že?
Mezinárodní den gumových medvídků, který jste možná dodnes neznali
15. červenec je i v České republice již několik let spojován s gumovými medvídky, jejichž svátek na tento den připadá. Na gumových bonbonech ve tvaru medvídků si pochutnávají lidé po celém světě, malí i dospělí. Největším výrobcem a leadrem světového trhu je v tomto segmentu německá společnost Haribo, která letos slaví úctyhodné jubileum. Pojďme se podívat na zajímavosti z uplynulých sto let, kdy světlo světa spatřily první bonbony této značky.
Postupná sláva
Hans Riegel se narodil 3. dubna 1893 a zprvu působil jako cukrář. Již ve svých dvaceti sedmi letech se ale osamostatnil a 13. prosince 1920 založil vlastní společnost Haribo (akronym HAns RIegel BOonn). Počáteční kapitál obnášel pytel cukru, mramorovou desku, stoličku, kamna, měděný kotlík a jeden váleček. I přesto zvládl relativně rychle získat zákazníky a již o tři roky později si mohl dovolit koupit automobil. Proč? Aby podstatně urychlil zásobování klientů. Velkou oporou mu byla i jeho manželka Gertrud, která se stala historicky první zaměstnankyní společnosti. Na začátku museli všichni ukázat velké nasazení, každý produkt byl totiž do formy lit ručně. I přesto zvládali zaměstnanci připravit i 100 kilogramů bonbonů za jeden den. Dnes se jich po celém světě vyrobí za stejný čas 160 milionů kusů.
Všichni je milují
Gumový medvídek spatřil světlo světa po dvou letech fungování společnosti, tedy v roce 1922. Tehdejší figurky tančících medvídků z ovocného želé byly větší než dnešní Zlatí medvídci, ale také štíhlejší. I tak se rychle stali klasickou pochoutkou vedle dřív tolik oblíbených „sladkých čertíků“. Dva kusy želatinových bonbonů ve tvaru medvídků stály u kiosku v té době inflací postiženém Německu pouze jeden fenik. Ve 30. letech se rozrostla paleta výrobků Haribo o další přírůstek – „příbuzného“ tančícího medvídka, medvídka Teddyho. Ten byl menší, kulatější a inspirací k jeho jménu byl Theodor Roosevelt, prezident Spojených států, který byl znám svou zálibou v lovení medvědů.
Růst, který nezastavíš
Sto let je opravdu dlouhá doba, Haribu se jí však podařilo projít velmi dobře. Až na válečná léta, kdy se vzhledem k nedostatku surovin stočila výroba k farmaceutickému segmentu, se dařilo stále růst a vyvíjet nejen technologie, ale i nejrůznější druhy nových želatinových či lékořicových bonbonů a podpora prodeje. V roce 1960 se navíc zrodila opravdová legenda, tančící medvídky nahradili dnes již legendární Zlatí medvídci, kteří se po generace těší oblibě, a to dodnes.
redaktorka FTV Prima