Náhodná žena vejde do restaurace rychlého občerstvení, pak do té samé vejde muž. Na samoobslužné tabuli se každému z nich objeví jiné jídelní menu. Žena vidí grilované kuřecí maso a saláty, muž naopak vybírá z hamburgerů. Nejedná se o závadu, ale o nejnovější úsilí restaurací nabídnout zákazníkům přesně to, na co mají chuť. To jim určí umělá inteligence, které stačí naskenovat zákazníkův obličej.
Restaurace známého herce předpoví, na co máte chuť. Technologie odhadne i vaši náladu
Kamery na displejích údajně zákazníky analyzují podle pohlaví, věku, nálady, a dokonce i podle toho, jak roztržití jsou při pohledu na jídelní lístek. Poté dotyková obrazovka zobrazí položky, které je pravděpodobně osloví.
Burgerový řetězec Marka Wahlberga
Tato technologie se před pár dny poprvé objevila na přehlídce National Restaurant Association, obchodní asociace restauračního průmyslu ve Spojených státech. Podle ní se tato vymoženost již využívá v restauracích Wahlburgers. Burgerový řetězec založil známý americký herec Mark Wahlberg se svým bratrem Donniem.
Mark Wahlberg je investor a poradce kalifornské společnosti Raydiant, která za technologií stojí. Společnost chce údajně činit restaurace „přitažlivější a podobající se internetovému prostředí“, kde se reklama přizpůsobuje preferencím každé osoby.
Odpůrci se bojí budoucnosti
Technologie má však mnoho odpůrců. Umělá inteligence totiž dokáže napáchat i značné škody. Příkladem je kauza z roku 2020 z Michiganu, kdy byl neprávem zatčen muž kvůli chybě v softwaru pro rozpoznávání obličeje. Umělá inteligence totiž podle odpůrců dostatečně nereflektuje rozdílné etnické skupiny či právě již zmiňované pohlaví. Technologie by pak v budoucnu mohly napáchat značné škody například v oboru lékařství či u vyhodnocování půjček. Naštěstí výběr mezi kuřecím salátem a burgerem není tak zásadní jako odsouzení podezřelého.
Pokusy již dříve
Majitelé nejrůznějších fastfoodových řetězců se o podobné technologie zajímají už několik let. Například McDonald v roce 2019 utratil stovky milionů dolarů za program, který by jídelní menu měnil podle denní doby, oblíbených položek či počasí.
Možná pro lidstvo jednou bude zcela běžné, že jídlo objedná mobil podle toho, jak dobře zná svého majitele.
Zdroj: bonappetit.com; foto: iStock.com