Až budete příště v supermarketu tlačit vozík plný proviantu na víkend, zkuste se kromě složení potravin zamyslet i nad hromadou jednorázových obalů, které po vašem hodování zbudou. Za tři dny totiž každý Čech vyprodukuje až 3 kg odpadků.
Bezobalu: Homo cucullus neboli člověk obalový objeven v ČR!
Ročně to znamená 3 300 000 000 kg odpadu, který celkem vyprodukují domácnosti v České republice.Tuto a mnoho dalších informací přináší dosud největší česká kampaň zaměřená na prevenci vzniku odpadu.
Začátkem dubna odhalila organizace Bezobalu senzaci moderní vědy. Nově objevený článek evolučního řetězce Homo cucullus – “člověk obalový” žil tak dlouho v úzkém sepětí s jednorázovými obaly, až s nimi srostl a sám se stal jedním velkým obalem.
V duchu této pseudovědecké mystifikace se nese osvětová kampaň, která se veřejnosti představuje od 4. 4. do 19. 5. 2017. Jejím cílem je zábavnou formou upozornit Čechy na velké množství komunálního odpadu, který produkujeme, a nabídnout možnosti, jak tomu předejít.
„Záměrem je rozšířit obzor veřejnosti o skutečný objem odpadu, který produkujeme. Ten totiž zmizí ve chvíli, kdy vysypeme odpadkový koš. Sejde z očí, sejde z mysli. My se jej touto hravou formou snažíme dostat do povědomí lidí a zároveň je motivovat k předcházení jeho vzniku“ říká Petr Hanzel z Bezobalu.
Hlavními protagonisty kampaně jsou “lidé obaloví”, statické i pohyblivé artefakty, které jsou k vidění v pražských ulicích i na internetových stránkách www.cosemistalo.cz. Vznikly ve spolupráci s americkým street-artovým umělcem Markem Jenkinsem.
Cílem této akce je přesvědčit lidi obalové, aby se stali lidmi bezobalovými. Bezobalový život totiž přináší mnoho výhod. Šetří nejen přírodu, ale i vaši peněženku.
Jak poznáte člověka bezobalového?
• S sebou nosí složenou plátěnou tašku a v ní několik pytlíků. Jsou lehké a v batohu či kabelce mu nezaberou skoro žádné místo. Je tak vždy připraven tasit, ať už na trhu či v obchodě, a ubránit se přívalu plastu.
• Nakupuje do svých obalů. Platí tak pouze za jídlo, a to jen v množství, které potřebuje. Nejraději nakupuje v bezobalových obchodech, jejichž rozšíření v Česku můžete právě teď podpořit. V těchto obchodech nemusí kupovat nadměrná akční balení, protože sleva je zde započítána v každém gramu.
• Skladuje své zásoby v dózách ze spolehlivých materiálů (sklo, kvalitní plasty, nerez). Chrání tak své zdraví i potraviny. Suroviny nemusí přesypávat, skladuje je ve stejných dózách, do kterých je nakoupil. Tento životní styl se nazývá Zero Waste a více se o něm můžete dozvědět zde.
Zero Waste aneb Život bez zbytečných obalů
Nezisková organizace Bezobalu se dlouhodobě věnuje prevenci vzniku odpadu a šíření tzv. Zero Waste, tedy bezodpadového životního stylu, který do Česka teprve začíná pronikat. Bezobalu proto iniciuje a realizuje řadu osvětových aktivit, například vydání knihy Domácnost bez odpadu a třetím rokem úspěšně provozuje testovací bezodpadový obchod s nákupem do opakovatelně použitelných obalů.
Součástí kampaně je i crowdfundingová sbírka na plnohodnotný obchod se širokým sortimentem, který bude zároveň školicím střediskem pro laickou veřejnost i pro zájemce o otevření bezodpadových prodejen v regionech ČR.
Autor: Kamila Ulčová