Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Pusťte červenou čočku do vaší kuchyně! Je zdravá, lehce stravitelná a chutná báječně

Červená čočka
Červená čočka Autor: Thinkstock
Červená čočka, hlavně ta loupaná, se může stát velmi jednoduše skvělou a zdravou součástí jídelníčku celé vaší rodiny. Má všechny přednosti – patří k luštěninám, což jsou zdraví prospěšné potraviny, na které často zapomínáme.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Oproti jiným luštěninám se velmi snadno vaří, není ji třeba máčet. Je nejlépe stravitelnou luštěninou, a proto ji můžete dát i dětem.

Nejvíce čočky se jí tradičně v Indii, kde se pěstuje více než 50 druhů nejrůznějších barev a velikostí a vaří se z ní nejčastěji tzv. dahl, tedy kořeněná čočková kaše.

V historii se názory na čočku střídaly, ale podle dnešních znalostí je pravidelná konzumace čočky stejně jako i ostatních luštěnin jednoznačně doporučována.

Červená čočka  Foto: ThinkstockPro zajímavost – už římský přírodovědec Plinius předepisoval čočkovou polévku na uklidnění. Svatá Hildegarda ji naopak spíše zavrhovala, Ondřej Mattioli také, ale doporučoval ji při léčbě ženských obtíží. Lékaři v 18. století ji předepisovali dětem, které onemocněly spalničkami nebo neštovicemi, a pomocí čočky uvařené ve vodě se vyháněly z těla škrkavky.

Co obsahuje

• Čočka je plná rostlinných bílkovin a vlákniny. Má mnoho vitamínů skupiny B a kyseliny listové.

• Z minerálních látek je v čočce zastoupen draslík, fosfor, hořčík a vápník. Obsahuje i mnoho železa a tím podporuje krvetvorbu (viz Dobrá rada).

Co dokáže

• Pomáhá při odtučňovacích kúrách.

• Je vhodná při chudokrevnosti a při problémech se zvýšeným cholesterolem.

• Reguluje funkci střev a je skvělou prevencí proti zácpě.

• Je ideální potravinou pro nemocné cukrovkou, protože snižuje obsah cukru v krvi.

Podle čínské dietetiky

Čočka podporuje krevní oběh a prospívá srdci. Energeticky zvyšuje vitalitu ledvin a podporuje močení.

Červená čočka  Foto: Thinkstock

Červená čočka. Foto: Thinkstock

Kdo by si na ni měl dát pozor

V omezeném množství by čočku měli jíst lidé nemocní dnou a revmatismem a všichni s velmi slabým zažíváním.

Dobrá rada

Vitamín C významně zvyšuje využitelnost železa z potravin přijímaných spolu s ním. Proto když na závěr po dovaření čočky přidáte pár kapek citronu nebo jídlo posypete zelenými bylinkami a natěmi, pak v nich obsažený vitamín C usnadní vstřebávání železa do organismu.

Červená čočka  Foto: ThinkstockPoužití v kuchyni

Červená loupaná čočka má tendenci k rozvaření, vytváří kašovitou strukturu, takže výborně zahušťuje polévky, skvělá je kořeněná se zeleninou nebo se hodí i na pomazánky. Není nutné ji vůbec předem máčet a je uvařená cca za 15 minut.

Čočku červenou neloupanou je lepší máčet (stačí krátce, cca 2 hodiny), vodu slít, a můžete ji použít při vaření obdobně jako hnědou čočku. Hodí se také na nakličování (loupaná by vám nevyklíčila). Je uvařená za cca 15–20 minut.

Zajímavost

V Cunninghamově encyklopedii o magické síle potravin se tvrdí, že čočka pomáhá vnést do života štěstí a pokoj a je skvělým prostředkem proti neurózám, depresím a stresům. Určitě znáte pověry, které spojují čočku v jídle na Velký pátek nebo při štědrovečerní či novoroční tabuli s celoročním přílivem peněz! Není důvod to nevyzkoušet!

Recept

Podzimní polévka s červenou čočkou  Foto:

Podzimní polévka s červenou čočkou

Miluju polévky a hlavně na podzim bez nich nemůžu být. Právě podzimní zelenina v této polévce hraje prim a klidně s ní můžete experimentovat podle libosti. Určitě jí...

BioAbecedář vám odpoví na všechny „bio“ otázky

BioAbecedářPoslední kniha Hanky Zemanové, propagátorky biopotravin a biovaření, je jakousi „biobiblí“ – souhrnným a přehledným průvodcem pro příznivce trendu bio a biovaření i pro ty, kdo se zajímají o zdraví a zdravý životní styl.

Odpovědi na otázky, které vás v souvislosti s biovařením napadnou, najdete v BioAbecedáři. Hanka shromáždila výsledky vědeckých výzkumů, doporučení odborníků, srovnání pohledů západní i čínské dietetiky, názory ajurvédy a makrobiotiky. Poradí, k čemu se hodí jednotlivé biosuroviny, jak je vybírat a správně připravovat. V receptové části kniha přináší přes 60 vyzkoušených receptů, díky nimž se zdravé potraviny mohou stát součástí jídelníčku každé rodiny.

Knihu BioAbecedář Hanky Zemanové vydalo nakladatelství Smart Press a koupíte ji u všech dobrých knihkupců za 699 Kč.

Související témata: zdravá strava , červená čočka , luštěniny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama