Svačina, přesnídávka, zkrátka jídlo mezi snídaní a obědem. Pro někoho malicherná a bezvýznamná součást denní potravinové dávky. Pro většinu rodičů stávajících i budoucích školáků těžko řešitelný rébus.
Školní rok odstartujte zdravou svačinou
Rébus, při jehož řešení můžeme zásadním způsobem ovlivnit jídelní návyky malých i velkých školáků. Je třeba si uvědomit, že dětský organismus potřebuje energii už během dopoledne, aby mohl podávat optimální výkon.
Při sestavování svačinového balíčku je třeba dbát na dodržování těchto zásad:
1. pestrost stravy (ovoce, zelenina, pečivo)
2. energetická vyváženost
3. potravinová dostupnost (sezonní plodiny)
4. dostatek kvalitních nízkoenergetických nápojů
Pro lepší orientaci si připomeňme základní druhy dětských, ale v mnoha případech i „dospěláckých“ svačin:
I. Svačina „co dům (lednička) dá“
Častá varianta svačin používaná zejména u starších školáků. V podstatě k jakémukoliv pečivu se spotřebují zbytky sýrů, salámů a paštik, doplněné jen zřídka o ovoce nebo zeleninu. Pitný režim je zastoupen zředěným ovocným sirupem podávaným v opakovaně používané plastové lahvi.
+ rychlá příprava, finanční nenáročnost, řada náctiletých si tento „balíček“ skládá sama před odchodem do školy
- Většinou energeticky nadhodnocená dávka, častá absence ovoce a zeleniny, nápoje slazené cukrem s chemickými konzervanty podávané v nevhodných jednorázových plastových lahvích
II. Svačina „něco mezi dva krajíce“
Tento typ svačiny se vyznačuje soustavným opakováním. Chléb typu „Šumava“ namazaný máslem nebo různými druhy margarínu. Takřka vždy bez ovoce a zeleniny a často i bez pití.
+ rychlá a jednoduchá příprava, finančně nenáročné
- Velmi malá pestrost, pitný režim ponechán na úvaze školáka („pitná voda přece teče všude“), v kolektivu dnešních dětí svačiny tohoto typu mohou vést i k posměchu spolužáků
III. Svačina „kup si něco cestou“
Nejnevhodnější typ svačiny. Bohužel tento model stravování někdy i nahrazuje hlavní denní jídlo (oběd). Komerčně nabízené potraviny svačinového typu sice skýtají i varianty racionální výživy, školáci však často podléhají reklamním tlakům a kupují nevhodné potraviny, často i v řetězcích rychlého občerstvení. V nápojích převládají naprosto nevhodné přeslazené nápoje kolového tipu nebo energetické nápoje.
+ nulová starost o domácí přípravu svačiny
- nejvyšší míra nevhodnosti potravin a nápojů, ztráta kontroly zakoupeného zboží, možnost zneužití financí k nákupů zcela jiného sortimentu
IV. Svačina „J + M + CP“
(jablko, mrkev, celozrnné pečivo)
S trochou nadsázky označený nejvhodnější typ svačiny. Zastoupeno je zde ovoce, zelenina i pečivo, které může být doplněno o sýry nebo kvalitní uzeninu.
Základem této pestré směsi by mělo být čerstvé, omyté, oloupané a nakrájené ovoce a zelenina a celozrnné pečivo. Je vhodné používat systém několika svačinových krabiček. K pití střídáme minerální vody, džusy a ovocné šťávy, občas doplněné o mléčné kysané nápoje nebo jogurty.
+ pestrost stravy, energetická vyváženost
- většinou časově i finančně náročnější, nutnost následné údržby (čištění svačinových krabiček)
I když je svačina tohoto typu po všech stránkách nejnáročnější, její dlouhodobé efekty z hlediska správných potravinových návyků jsou nedocenitelné jak u školáků, tak i dospělých osob. Začít se správnými svačinovými návyky je dobré v co nejnižším věku. Ale lze však i u dospělých osob se zájmem o racionální výživu.
Zdravá svačina by v žádném případě neměla nahrazovat chybějící snídani. Zdravá svačina by se měla stát trvalou součástí denní dávky potravin školáků i dospělých.
Autor: Alžběta Krchová