Myšlenka produkovat čistý ovocný mošt vznikla ve společnosti TOKO AGRI a.s. v roce 2011 jako reakce na nedostatek českých kvalitních produktů. Za nepříliš dlouhé období je produkt Ovocňák už dobře známý většině obyvatel ČR.
Ovocňák je ryze český, 100% ovocný mošt
Tomáši Kořínkovi, obchodnímu řediteli společnosti TOKO AGRI a.s., jsme položili pro doplnění několik otázek.
Kde vyrábíte mošty a kolik druhů je v současné době na trhu?
Mošty vyrábíme v provozovně v Rudicích u Uherského Brodu pod obchodní značkou Ovocňák. V roce 2013 jsme již překročili 6 000 hektolitrů a v současné době jde o 18 druhů. Jejich počet se občas mění, protože reagujeme na přání a chutě zákazníka a vždy se snažíme zařadit nějakou novinku nebo sezonní produkt. To, co si získá srdce zákazníka, zůstává ve stálé nabídce a nejslabší jde z kola ven. Poslední představenou novinkou je jablko zkombinované s výtažkem z květu černého bezu a mezi dětmi se okamžitě stalo senzací.
Na webových stránkách firmy si lze všimnout , že některé druhy moštů jsou vyprodané, jsou to druhy, jejichž základ tvoří jablko s nějakým druhem zeleniny. Je to dáno tím, že lidé si tyto mošty oblíbili nejvíc, nebo jde o menší kapacitu výroby právě těchto zeleninových moštů?
Snažíme se informovat zákazníky o tom, co právě v našem sortimentu došlo, aby nebyli zklamaní. Občasná nedostupnost je způsobena hlavně tím, že naše mošty jsou z čerstvých surovin z našeho kraje. A to ne vždy lze zajistit obratem, protože suroviny se pečlivě vybírají! Naši dodavatelé musí mít alespoň certifikaci SISPO nebo rozbory dokazující kvalitu suroviny. Obzvláště náročné je to u zeleniny, která má mnoho odrůd, zásadně se lišících v chuti a barvě, a pro šťávy se hodí jen některé. Vše, co je na surovině špatné, se projeví v chuti moštu, bez přídavků jakékoliv chemie lze docílit perfektního výsledku v chuti a kvalitě jedině zpracováváním perfektního ovoce a zeleniny, která je bez jediné vady. Nelze pracovat s výkupy a druhou třídou, která je obvykle určena velkým zpracovatelům.
Máte velikou síť po celé ČR, kam mošty dovážíte, a pokud si někdo objedná víc než 13 litrů moštu, tedy nad 600 korun, je mu zásilka doručena zdarma. Vyplatí se to ?
Naší filozofií je, že pokud chceme českému zákazníkovi přinést výjimečnou kvalitu, měla by tomu odpovídat také služba. Tu za nás tak dobře nikdo neudělá, proto už třetím rokem budujeme obchodní síť z obchodních partnerů nebo vlastních regionální sklady, které se pak starají o přidělení regionu a v rámci závozu moštů maloobchodníků zákazníkům mohou rozvézt také internetové objednávky. Zákazník se tak přímo setká s výrobcem a může získat maximum informací k produktu a novinkám. Vzniká tak velmi důležité pouto mezi zákazníkem a jeho dodavatelem kvalitního moštu, které je dlouhodobé a přínosné pro oba. A to se nám vyplácí.
Co je takzvaným bonusem vašich moštů?
Jako prodejní obal jsme v začátku zvolili balení typu Bag-in-Box neboli pytel v krabici. Speciální 9vrstvý pytel, určený pro horké plnění s UV ochranou a čepovacím ventilem, dokáže zcela přírodní produkt ochránit po dobu 12 měsíců a co je ještě lepší, po jeho otevření lze z balení čepovat až 4 týdny. Bez jakékoliv chemie v podobě konzervantů, stabilizátorů a dalšího tak umíme za použití šetrné pasterace dostat přímo k zákazníkovi zcela přírodní produkt, jako by si jej právě přinesl z moštárny. V komfortu 18 chutí a 3 velikostí balení. Po dobu celého roku! To považujeme za největší přidanou hodnotu obalu našich moštů.
Na obalu deklarujete, že je mošt prostý jakékoliv chemie, a přitom tvrdíte, že vydrží v nezměněné podobě půl roku. Je to vůbec možné u tak živé tekutiny, jíž je vylisované ovoce a zelenina?
Jak jsem řekl již výše, právě obal je to, co umí takto živý produkt uchovat v zcela přírodní formě bez chemie. V našem procesu výroby používáme pouze pasteraci při 82 °C, která v čerstvé šťávě eliminuje počet kvasinek, jež se přirozeně vyskytují v každém utrženém ovoci a zelenině. Následné plnění do pytle pak funguje, jako když se doma zavaří marmeláda do sklenice. Množství vitamínů a minerálních látek pasterace skoro nepoškodí a oxidace, která je největším nepřítelem všeho zdravého v potravinách, nepřichází v úvahu. Proč? Od vylisování do pytle to moštu trvá jen 4 minuty a z toho 80 % cesty je v uzavřeném systému nerezového potrubí.
Dočkáme se v blízké době ještě dalších druhů moštů nebo je to již cílové množství ?
Každého čtvrt roku se snažíme přijít s nějakou novinkou, tou poslední byl zmiňovaný bezový květ. Tím, co se nyní objeví během pár dní na pultech, však nebude další varianta moštu, nýbrž 100% přírodní, opět bez čehokoliv dalšího, jen tepelně ošetřené pyré. Dětská přesnídávka nebo také dřeň, a to hned v 7 chutích a opět ve 3 velikostech balení. Už žádných 85 % ovocné složky, jak obvykle uvádějí výrobci podobných produktů, ale hned 100 %! Toto pyré však nemusí být vhodné jen jako svačinka, ale také na vaření, jako náplň do koláčů, do omáček, do palačinek, na výrobu domácí zmrzliny nebo v kombinaci pudinku a piškotů.
V jakých soutěžích jste mošty prezentovali a jakými diplomy se můžete pochlubit?
Za dobu budování Ovocňáku se nám podařilo získat ocenění KLASA pro všechny varianty. Každoročně soutěžíme v Regionální potravině, kterou vyhrálo Jablko-Černý rybíz, stejně tak Perla Zlínska se stejnou chutí. Varianta Jablko-Rakytník byla oceněna jako Česká chuťovka a úplná novinka, pyré Jablko-Hruška, získalo prestižní ocenění v rámci veletrhu Země Živitelka 2014 Zlatý klas s kytičkou. Nyní máme před sebou ještě boj o Dětskou chuťovku, kterou pořádá Česká potravinářská komora.
Je něco, čeho chcete ještě v tomto oboru dosáhnout?
Ovocňák už v počátku vznikal s myšlenkou, že bychom jednou chtěli zpracovávat ovoce a i zeleninu na všechny možné způsoby. O pyré jsem vám už řekl, další připravovanou novinkou jsou ovocné chipsy nebo-li sušené ovoce a rádi bychom v příštím roce také představili prémiovou řadu džemů, opět a jen 100% ovocné.
Z obchodního hlediska chceme dosáhnout maximálního pokrytí ČR naší distribucí, kde jsme nyní asi na 80 %, a také jsme začali pracovat na slovenském trhu. Tyto dvě země považujeme za naše prioritní, protože celé naše snažení by se dalo vyjádřit větou: vyrábíme český produkt z českých surovin jako česká firma pro český trh.
Více informací najdete na www.ovocnak.cz nebo na facebooku.
KOMERČNÍ SDĚLENÍ