Nahlédněte do kuchyně odbornice na výživu – II. díl

Česnek je nejen chutný, ale i zdravý Foto:
Česnek je nejen chutný, ale i zdravý
Foto: Thinkstock

V rámci své profese klientům každý den radí, co by měli jíst a na co raději zapomenout. Zajímá vás, na jaké potraviny nedá dopustit naturopatka a nutriční poradkyně Kateřina Boesenberg, když jde o její vlastní zdraví? Vítejte na druhé návštěvě v jejím „špajzu“.

Brukvovitá zelenina – kapusta a brokolice

Brukvovitá zelenina, do níž se kromě kapusty a brokolice řadí také květák, zelí, kedlubna, rukola, choy a mnoho dalších, je skvělým pomocníkem k pročištění jater. Vyniká vysokým množstvím chlorofylu, který obnovuje a regeneruje buňky, čistí krev od plísní a bakterií a šetrně detoxikuje organismus. „Kapusta a brokolice též obsahují nejvyšší hodnoty látek indol-3-karbinol a sulforafan, které mají prokázané protirakovinové působení,“ vysvětluje Kateřina Boesenberg.

Jak často?

Brukvovitou zeleninu konzumujte střídavě dle dostupnosti minimálně 4x týdně, a to syrovou, tepelně upravenou nebo odšťavněnou.

Jídelníček odborníků na výživu II 2 Foto:

Drcené lněné semínko a lněný olej

Jídelníček odborníků na výživu II 3 Foto:

Lněná semínka obsahují omega-3 mastné kyseliny, které blahodárně působí na kardiovaskulární systém, zabraňují usazování plaku na stěnách arterií, vyživují pokožku i vlasy a obecně působí protizánětlivě. Pravidelná konzumace lněného oleje může například vyřešit některé kožní problémy a alergické projevy. „Lignany obsažené v drceném semínku nás mohou ochránit před vznikem onkologického bujení, hlavně u hormonálně závislých rakovin, a to jak u mužů, tak u žen. Lignany zlepšují i premenstruační syndrom a již 2 lžíce drcených lněných semínek denně dokážou významně snížit menopauzální návaly. Obsažená vláknina navíc efektivně pročišťuje střeva a u diabetiků snižuje hodnoty krevního cukru,“ radí odbornice.

Jak často?

• Dopřejte si 1–2 lžíce denně drcených semínek, jež můžete přimíchat do snídaňové kaše/müsli, do salátu nebo je sníst jen tak.

• Konzumujte 1–2 polévkové lžíce oleje denně. Lze ho přidat do snídaňové kaše/müsli, do salátu nebo do hotové polévky

• Upozornění: Olej přimíchejte do hotového teplého pokrmu, nikdy s ním nevařte!

Článek

Salát z mořských řas wakame Foto:

Nahlédněte do kuchyně odbornice na výživu – I. díl

V rámci své profese klientům každý den radí, co by měli jíst a na co raději zapomenout. Zajímá vás, na jaké potraviny nedá dopustit naturopatka a nutriční poradkyně...

Zelený čaj

„Zelený čaj má kromě svého známého antioxidačního působení velice blahodárné účinky na nervovou soustavu, mozek a kognitivní funkce. Snižuje riziko vzniku stařecké demence, zmírňuje únavu, zlepšuje soustředění a paměť,“ vyjmenovává pozitiva zeleného nápoje Kateřina Boesenberg. Zároveň dodává, že zelený čaj se používá jako antioxidační doplněk při onkologických chorobách a také jako ochrana před radioaktivním zářením. Tohoto ochranného efektu je dobré využívat, pokud často létáte nebo vás čeká rentgenové vyšetření.

Jak často?

Ideální je 1 šálek kvalitního zeleného čaje denně.

Jídelníček odborníků na výživu II 4 Foto:

Bobule, bobule, bobule...

Maliny, borůvky, rybíz, ostružiny, třešně a další „bobule“ obsahují cenné tmavé červené a fialové pigmenty chránící buňky svým antioxidačním a protizánětlivým působením. „Vysoký je i obsah flavonoidů, které ovlivňují hlavně buněčnou signalizaci – tedy to, aby byla buňka zdravá. Bobule nás chrání před vznikem civilizačních chorob, mezi něž se řadí kardiovaskulární nemoci, diabetes, kognitivní poruchy i onkologické choroby,“ vysvětluje odbornice.

Jak často?

Konzumujte 3–5 porcí týdně (1 porce = 150 g). V létě jezte bobule čerstvé, v zimě se spolehněte na mražené.

Jídelníček odborníků na výživu II 5 Foto:

Jídelníček odborníků na výživu II 6 Foto:

Česnek

Česnek efektivně ničí neuvěřitelně vysoké množství bakterií a plísní; dokáže potlačit i množení některých virů. Příznivě působí také na obtíže s vysokým krevním tlakem a cholesterolem.

„Chcete-li podpořit jaterní detoxikaci, je právě česnek skvělou volbou,“ doporučuje Kateřina Boesenberg.

Jak často?

Do jídelníčku zařaďte 1–3 stroužky denně.

 

 

Článek

Taje naturopatie  Foto:

Pronikněte do tajů naturopatie a zdraví se vás nepustí

Většina lidí spoléhá na zázračná bezpracná řešení, ale zdraví se ošidit nedá. Jak si osvojit jídelníček, který vašemu tělu prospěje, prozradí naturopatka a nutriční...

Kateřina Boesenberg BHSc, ND

Jídelníček odborníků na výživu 6 Foto:

Kvalifikovaná klinická naturopatka a nutriční terapeutka. Vzdělání získala v australském Sydney. Od začátku studií v roce 2003 spolupracovala s naturopatickými klinikami a zdravotnickými zařízeními s rozličným odborným zaměřením, aby získala co nejširší zkušenosti v oboru. Roku 2005 založila vlastní naturopatickou poradnu. Na počátku roku 2010 se přestěhovala ze Sydney do Prahy a vede privátní praxi v Čechách. V roce 2013 založila Českou naturopatickou společnost, jejímž cílem je mj. přiblížit naturopatii české veřejnosti.

Více na: www.klinickanaturopatie.cz

Autor: Eva Karlasová

Videa

reklama

reklama