Poznejte tipy a triky, jak méně solit, a přesto si pochutnat…

Jak méně solit a přesto si pochutnat  Foto:
Jak méně solit a přesto si pochutnat
Foto: istockphoto.com

Slánka je první věc, po které sáhneme, když jídlu na talíři něco chybí. Je však mnoho důvodů, proč proti tomuto (zlo)zvyku bojovat.

Doporučená denní dávka je 3–5 g (půl lžičky!) soli, většina z nás ji však velkoryse překračuje. Následkem je zadržování vody v těle, zvyšování krevního tlaku a větší apetit. Vsaďte proto raději na česnek, bylinky, koření a citrusy, díky kterým bude jídlo natolik výrazné, že si na sůl ani nevzpomenete.

Citrony

Citrony dávají všem pokrmům jiskrnou chuť. Pár kapek citronové šťávy povzbudí chuť omáčky i krémové polévky a dochutí zeleninu, vařenou i syrovou. Citronová kůra se nehodí jen do koláčů, ale také do rizot, pokrmů z kuřecího, rybího a vepřového masa. Podobně se mohou použít také pomeranče, které dobře ladí s čerstvou zeleninou (např. fenyklem nebo čekankou), plody moře a drůbeží. Stejně funguje také ocet, druh vyberte podle pokrmu.

Ochucené oleje

Olivový olej je základ. Jeho ochucené varianty – lanýžový, rozmarýnový, s chilli, česnekový, citronový – dají pokrmům jinou, zajímavější chuť. Když při přípravě asijských jídel použijete sezamový olej, budete na jejich dochucení potřebovat méně (velmi slané) sójové omáčky.

Ocucené oleje dodají pokrmům výraznou chuť. Snadno si je můžete připravit i sami doma. Foto: Ocucené oleje dodají pokrmům výraznou chuť. Snadno si je můžete připravit i sami doma. Foto: istockphoto.com

Chilli

Ať čerstvé, nebo v prášku, zvýrazní chuť jídla natolik, že sůl nebude podstatná… :)

Houby

Hojně užívané ve vegetariánské a veganské kuchyni, dávají všem pokrmům plnou, „umami“ chuť. Zkuste smíchat zkaramelizovanou cibuli, houby dušené na sezamovém oleji a pár kapek balzamikového octa, rozmixujte a použijte všude tam, kde obvykle saháte po sójové nebo ústřicové omáčce.

Salsy a čatní

Vyrobte si domácí směsi ze zeleniny, koření a ovoce. Skvěle dochutí obyčejný plátek masa i omeletu. Nebo chléb s tvarohem.

Kořeněné chutní či salsy lze připravit ze zeleniny i ovoce nebo z jejich kombinace. Využijte sezénní nabídku a nebojte se výrazného koření či bylinek. Foto: Kořeněné čatní či salsy lze připravit ze zeleniny i ovoce nebo z jejich kombinace. Využijte sezonní nabídku a nebojte se výrazného koření či bylinek. Foto: istockphoto.com

Muškátový oříšek

Má hřejivé aroma a nasládlou chuť. Ladí s květákem, kapustou, špenátem i masem.

Jak méně solit a přesto si pochutnat  Foto:

Bazalka

Já solím hodně, ale když si dám hrst čerstvé bazalky do salátu nebo těstovin, krotím se. Její peprné aroma mi prostě ke štěstí stačí.

Rozmarýn

Výborně chutná v pečivu, bylinkovém másle, na pečených bramborách, zelenině, masu, rybách. Holé větvičky čerstvého rozmarýnu se dají použít jako netradiční špízové jehly, které zároveň maso ochutí.

Česnek

Nejznámější náhražka soli. Levný, dostupný a zdravý. Dá se použít pečený, syrový i v prášku, pokaždé chutná jinak a vždy skvěle.

Máta

Stimuluje imunitní systém, podporuje zažívání. Hodí se k jehněčímu masu, zeleninovým pokrmům, do salátů, kuskusu a dezertů.

Pažitka

Jemná alternativa cibule a jarní cibulky. Dochutí pomazánky, vejce, brambory nebo dipy.

Článek

Nejlepší bylinkové recepty Foto:

20 nej receptů s čerstvými bylinkami

Čerstvé bylinky jsou fenomén! Pokud to s vařením myslíte vážně, pořiďte si domů truhlíky a zasaďte si co nejvíc druhů. Každá bylinka má totiž něco do sebe a vaše vaření...

Zázvor

Koření i lék. Je výrazný, ale nedráždí žaludek. Obyčejný vývar promění v kouzelný nápoj.

Kopr

Buď ho milujete, nebo nesnášíte. Zapomeňte na koprovku, zaslouží si víc. Je úžasným společníkem červené řepy, zakysané smetany a hodí se k okurkám a čínskému zelí. Používá se také do jídel z ryb, jejichž (pro někoho silné) aroma dokáže nenápadně zakrýt.

Autor: Ester Brožová

Videa

reklama

reklama