Jak zůstat během svátků fit? My vám poradíme!

Jak zůstat během svátků fit? My vám poradíme! Foto:
Jak zůstat během svátků fit? My vám poradíme!
Foto: Thinkstock

Vánoční svátky jsou ve znamení (až moc) bohaté krmě, popíjení alkoholu a přejídání. Dopřáváme si jídla, kterým si obvykle vyhýbáme, jíme smažené, tučné, sladké… Jak tohle náročné období přežít ve zdraví a radosti?

Vše začíná snídaní

Hladovka je pro ty, kteří mají na sebe čas a klid. Proto si klidně na Štědrý den dopřejte výživnou, ale lehkou postní snídani. Žádnou vánočku, po které budete mít za chvilku znovu hlad, ale ovesnou kaši s čerstvým nebo sušeným ovocem (klidně ve vánočním vydání se skořicí, mandlemi a dušenými jablky). Oves stabilizuje hladinu cukru v krvi, proto budete mít chutě i náladu na dlouhou dobu pod kontrolou.

Vodu, vodu, vodu

Tohle omílané klišé nabývá během náročných dní skutečně na významu. Často zapomínáme nejen pít, ale také na to, že káva i alkohol odvodňují. I mírná dehydratace může vést k bolesti hlavy, proto se snažte denně vypít alespoň 6–8 skleniček vody nebo slabého bylinného čaje. Pro lepší ranní start si dejte skleničku vody hned, jak se probudíte.

Nebezpečné chuťovky

Na večírek se nevyplácí jít hladový. Hrozí, že se vám po první skleničce vína podlomí nohy a/nebo se vrhnete na všechny lákavé (a většinou velmi kalorické) pochutiny – olivy, slané oříšky, chipsy. I když nemáte moc času, pokuste se před odchodem sníst aspoň banán, kelímek bílého jogurtu nebo talíř zeleninové polévky.

Recept

Zeleninová polévka s divokým pestem Foto:

Zeleninová polévka s divokým pestem

Na neotřelou kombinaci pikantního pesta a běžné zeleniny už nikdy nedáte dopustit.

Méně je více… a nikdo si nevšimne

Ať jste na návštěvě nebo obcházíte švédský stůl, máte vždy na výběr. Hostitele je těžké odmítnout, ale když si na talíř naložíte méně a ještě trochu necháte, nikdo se nebude zlobit. Švédské stoly překypují vším možným a všechno vypadá tak lákavě! Sažte se zaměřit na zeleninu a libové maso či ryby a neprohloupíte. 

Už žádná kocovina

Nesnažte se nejíst, abyste se mohli napít! Počítání kalorií je v tomto případě hloupé stejně jako pití na lačno. Vybírejte světlé nápoje, protože obsahují méně přídatných látek. Vypijte maximálně jednu skleničku alkoholického nápoje za hodinu. Po zbylý čas můžete mít v ruce skleničku s vodou nebo ovocnou šťávou.

A kdyby přece…

Každý má svůj zaručený recept na nejlepší lék na kocovinu. Vajíčka jsou dobrou volbou, protože obsahují cholin, vitamín skupiny B, který chrání játra. Rajčata či špenát dodají vitamíny a kyselinu listovou. Volbou pro ty, kteří nemohou nic sníst, může být smoothie z banánů a kiwi či pomerančů. Dodá cukry a ionty, o které tělo kvůli alkoholu přišlo.

Recept

Smoothie z manga a špenátu  Foto:

Smoothie z manga, banánů a čerstvého špenátu

Snídaně je prvním a nejdůležitějším jídlem dne. Nalaďte se hned ráno do pohody a začněte svůj den třeba výborným smoothie, které je nabušené vitaminy.

Potraviny, které prospívají vašemu zažívání

Pálení žáhy, nadýmání, těžkost, nevolnost. Znáte to. Není od věci si připomenout, co pomáhá.

Banány: Zvláště díky vysokému obsahu draslíku jsou ideální dietní potravinou. Pomáhají při průjmu. Jsou lehce stravitelné a nedráždí žaludek.

Jablečný kompot: Pokud si uvaříte domácí jablečný kompot se skořicí, hřebíčkem a citronovou šťávou, máte lék i pochoutku zároveň. Skvělá je i obyčejná dětská jablečná přesnídávka.

Rýže: Klasika mezi dietními potravinami. Sytivá, první jídlo miminek i nemocných se střevní chřipkou. Podobně lehkým pokrmem jsou i vařené brambory.

Toast: Lehce opečený toast působí dle některých odborníků příznivě na zažívání. Pokud je vám hodně zle, snězte ho jen tak na sucho. Stejně pomáhají si suchary.

Jablečný ocet: Lžička octa ve sklenici vlažné vody umí se zažíváním zázraky. Stabilizuje hladinu kyselin v žaludku a pomáhá při zácpě.

Mandle a kysané zelí: Odborníci na pálení žáhy.

Recept

Salát z kyselého zelí  Foto:

Salát z kysaného zelí s jablky

Není lepší způsob uchování zeleniny, než nechat ji prokvasit a využít přidané hodnoty, kterou v něm odpracovaly bakterie. Nejživější jídlo je to, které vytrvale pobublává...

Jak se dostat zpět do formy

Asi nemá smysl se hned po vánočních svátcích vrhnout na dietu. Stačí se držet základního poměru 80 ku 20. Znamená to, že osmdesát procent toho, co sníte, bude zdravé. Zbytek bude patřit pizze, na které si pochutnáte s dětmi, pár chipsům, čokoládové tyčince v práci a nedělnímu koláči. 

Autor: Ester Brožová

Videa

reklama

reklama