Myslete na jarní únavu včas!

Myslete na jarní únavu včas! Foto:
Myslete na jarní únavu včas!
Foto: Thinkstock

Nejen po zimě, ale již během zimy se většina osob cítí bez energie a unavená.

Po náročném předvánočním shonu, vánočních a novoročních oslavách se místo síly a radosti z nového kalendářního roku může dostavit pocit fyzického i psychického vyčerpání. I když klasická jarní únava přichází obvykle až na konci zimy, můžeme jí již nyní účinně předcházet.

Vitamíny

Vitamín C – pomáhá udržovat odolnost našeho organismu proti nemocem, má protizánětlivé účinky. Je lehce dostupný po celý rok v běžném ovoci i zelenině a ve velké míře v citrusovém ovoci. Problémem je, že při nesprávném zacházení dochází k jeho velkým ztrátám. Například při dlouhém vaření dochází k zásadním ztrátám vitamínu C. Z tohoto důvodu je samozřejmě výhodné konzumovat ovoce i zeleninu v co nejčerstvějším a nejsyrovějším stavu.

Vitamín D – pomáhá udržovat v organismu rovnováhu minerálních látek, je nezbytný pro kosti a činnost srdce. Přirozeně se vyskytuje v mase, rybách, mléce a vejcích. Navíc si náš organismus dovede „vyrobit“ vitamín D ze slunečního záření. Proto se i v zimě, pokud je to možné, snažte vystavovat svoji pokožku slunečním paprskům. Zejména na horách je však nutné i v zimním období použít krémy s vyšším ochranným faktorem.

Myslete na jarní únavu včas! 3 Foto:

Vitamín E – působí jako antioxidační faktor, chrání před volnými radikály. Lze jej nalézt jak v rostlinných, tak živočišných produktech. Obsahují jej hlavně rostlinné oleje, ryby, ořechy a celozrnné obiloviny.

Karoteny – jsou provitamíny vitamínu A. Velký význam mezi karoteny má pro lidské tělo beta karoten. Jelikož se jedná o provitamín rozpustný v tucích, je nutné jej konzumovat za přítomnosti tuku. Pomáhá předcházet kardiovaskulárním nemocem a onemocněním očí a kůže. Obsahuje ho hlavně mrkev, dále také rajčata, zelená listová zelenina, játra a vejce.

Očistný detox

Detoxikační kůru bychom si měli preventivně dopřát každý týden. Je známa celá řada pročišťovacích kůr, více či méně „drastických“, a je na každém z nás, aby si vybral tu, která mu nejlépe vyhovuje. Nejznámější je asi zeleninový nebo ovocný půst, kdy jeden den v týdnu jíme pouze ovoce nebo zeleninu v přírodní formě. Samozřejmostí je dostatečný přísun tekutin.

Nevhodné nápoje

Zdravotně velmi nevhodné je doplňovat energii při počínající jarní únavě energetickými nápoji. Tyto nápoje mají svůj význam snad jen při sportovních výkonech nebo při jednorázové a rychlé fyzické námaze. S trochou nadsázky lze za nejlepší energetický nápoj považovat silný domácí polévkový vývar. Jako po celý rok tak i v tomto předjarním období je dobré pít pouze čaje, minerální vody, džusy a přírodní pramenité vody. Rozhodně se nedoporučuje konzumovat přírodně nebo uměle doslazované limonády a už vůbec ne alkoholické nápoje.

Myslete na jarní únavu včas! 2 Foto:

V současnosti již nejsme vázáni sezonností potravin. Takřka všechny druhy ovoce i zeleniny dnes seženeme po celý rok, takže výmluva o nemožnosti připravit si dnes třeba zeleninový nebo ovocný salát již neobstojí.

Odšťavněte i zeleninu

Velmi dobrou alternativou, jak získat zdraví prospěšné látky z ovoce a zeleniny, je odšťavňování. Zejména v zimním období stoupá význam odšťavňování zeleniny.

Džus

Suroviny: 2 ks červené řepy, 2 mrkve, 1 jablko, 1 pomeranč, 1/4 bulvy celeru, 1 kořenová petržel

Postup: Umyté a oloupané suroviny odšťavníme a skladujeme maximálně do druhého dne. Díky typicky rudé barvě nápoje musíme také počítat s možným (nikoliv však škodlivým) obarvením moči.

Čerstvý zelný salát

Suroviny: 1 menší hlávkové zelí, 2 větší mrkve, ocet, citron, cukr, sůl, pepř, olej

Postup: Nadrobno nakrouhané zelí a mrkev zalijeme menším hrnkem připraveného nálevu, jehož sílu zvolíme dle vlastní chuti. Musíme však počítat s tím, že už po několikahodinovém proležení se síla nálevu opravdu projeví. Jako přílohu můžeme tento salát použít téměř ke každému slanému jídlu.

Předcházejte jarní únavě přirozenou cestou. Zvolte potraviny, které vás posílí, ochrání a ještě výborně chutnají!

Autor: Alžběta Krchová

Článek

Triky jak dostat do jídla více zeleniny Foto:

11 triků, jak dostat do jídla více zeleniny

I když máte rádi zeleninu, může být pro vás výzva sníst její doporučené denní množství. Pokud vás přepadne hlad, je skoro nemožné ignorovat kručící žaludek a dát si místo...
Videa

reklama

reklama