Lněné semínko – znovuobjevený zdroj zdraví

Lněné semínko – znovuobjevený zdroj zdraví Foto:
Lněné semínko – znovuobjevený zdroj zdraví
Foto: Thinkstock

Lněné semínko je plod lnu setého a pochází z Asie. U nás je známo už od pradávna, kdy se len používal jako přadná rostlina pro výrobu plátna, ale uplatnil se i v bylinkářství.

 

Údajně již Hippokrates doporučoval lněné semínko jako léčivo. Má širokou škálu léčebných účinků, vysoký obsah nenasycených omega-3 mastných kyselin, které jsou pro tělo nepostradatelné, značný obsah vlákniny a příjemnou oříškovou chuť. Díky těmto vlastnostem může úspěšně konkurovat i dalším populárním semínkům. Jeho cena je navíc daleko příznivější, na rozdíl od dražších chia semínek.

Jak uchovávat a konzumovat?

Lněné semínko se skladuje zásadně nerozdrcené, protože již za krátkou dobu po rozdrcení přichází o své léčebné účinky díky oxidaci těchto prospěšných látek. Mělo by se tedy namlít či rozdrtit těsně před konzumací. K namletí můžeme použít mlýnek na kávu nebo na mák či ho rozdrtit v hmoždíři. Konzumuje se zásadně namleté či rozdrcené, protože při konzumaci v celku projde lněné semínko trávicím traktem neporušené a do těla se nedostanou účinné látky. Lněné semínko je dobré uchovávat za pokojové teploty, kdy takto vydrží až jeden rok.

Recept

Zapékané ovesné čtverečky  Foto:

Zapékané ovesné čtverečky

Dokonalý pamlsek, jehož požitím nezhřešíte, protože je plný "superpotravin", jako jsou kustovnice, prášek z lucumy a macy, borůvky a sirup z agáve, které jsou bohaté na...

Lněné semínko = domácí lékař

Díky vysokému obsahu vlákniny působí lněné semínko blahodárně na trávicí trakt a pomáhá při zácpě. Omega-3 mastné kyseliny zodpovídají za snížení LDL – „zlého“ cholesterolu – a tzv. „hodný“ HDL cholesterol zůstává nedotčen. Také chrání před nemocemi srdce a cév a celkově prospívá oběhovému systému. Omega-3 mastné kyseliny také snižují pravděpodobnost výskytu mozkové mrtvice.

Lněné semínko – zdroj zdraví 2 Foto:

Lněné semínko pomáhá i při nepravidelné menstruaci nebo při problémech během menopauzy, a to díky fytoestrogenům, což jsou látky podobné ženským pohlavním hormonům. Tyto látky jsou dobré také pro těhotné ženy, kdy konzumace lněného semínka před porodem uvolňuje porodní cesty a usnadňuje tak porod. Fytoestrogeny také pomáhají nastartovat tvorbu mléka a zvyšují jeho kvalitu.

Lněné semínko má dokonce protirakovinné účinky a chrání proti osteoporóze, jelikož obsahuje velké množství ligninu. Nesmíme zapomenout ani na známé vitamíny a minerály: toto semínko v sobě skrývá vitamín B, C, E a z minerálů železo, hořčík, draslík a vápník.

Jak využít lněné semínko v kuchyni?

Lněné semínko se dá například přidávat do domácího pečiva, ať už jde o chleba nebo o celozrnné housky. Díky přidání lněného semínka do jogurtu, ovesné kaše nebo müsli si můžeme připravit zdravou snídani. Přidat se dá i do zeleninových polévek, domácích sušenek, nebo dokonce i do karbanátků. Z lněného semínka si můžeme připravit i čaj, stačí zalít dvě lžičky lněného semínka horkou vodou a krátce povařit.

Recept

Paleo chléb ze semínek  Foto:

Paleo chléb ze semínek

Pečivo v paleo stravě můžete nahradit tímto zrníčkovým chlebem. Díky chia semínkům a vejcím drží krásně pohromadě a je opravdu moc dobrý i pro nás "nepaleo". Vyzkoušejte sami!

Ale i s takto zdravou potravinou by se to nemělo přehánět, pro začátek se doporučuje konzumovat jen jednu lžičku denně, postupně lze množství navýšit na dvě až tři lžičky, ale více už raději ne.

Dana Špatenková

Článek

Zdraví prospěšná semínka  Foto:

5 zdraví prospěšných semínek

Někteří si je přidávají do pečiva, jiní je zobají u televize. Semínek je k dostání neskutečné množství, ne každý ale zná jejich pozitivní účinky. Pojďme se podívat na...
Videa

reklama

reklama