3 japonská jídla, která můžete vyzkoušet doma!

Onigiri - japonská rýžová svačinka Foto:
Onigiri - japonská rýžová svačinka
Foto: istockphoto.com

Už jste někdy měli onigiri, očazuke nebo okonomijaki? Pokud tato jídla neznáte a zajímá vás japonská kuchyně, určitě čtěte dál! :)

V japonské kuchyni se velice často pracuje s rýží, rybami a zeleninou všeho druhu. Námi vybrané recepty s těmito ingrediencemi počítají také, i když Japonsko není zdaleka jen o rýži. Pokud rádi experimentujete a chcete začít s méně výraznými chutěmi, doporučujeme! ;)

Článek

Negima Yakitori Foto:

14 receptů na japonský způsob

Máte rádi sushi nebo třeba rámen a rádi byste ochutnali jiná jídla s japonským šmrncem? Z našeho seznamu si rozhodně vyberete :)

Onigiri

Tato japonská svačinka se připravuje velice snadno. Potřebujete minimum ingrediencí (teoreticky pouze tři), hlavní z nich je oblíbená rýže. Pokud chcete, můžete bochánky plnit i pečeným kuřecím masem, které si natrháte na kousky – ovšem doporučujeme ho smíchat s nějakou omáčkou (např. terijaki), aby bochánek nebyl příliš suchý. V Japonsku běžně najdete rýžové svačinky se smaženým kuřetem či jiným kusem masa.

Suroviny: 2 hrnky neuvařené sushi rýže, 3 plátky řasy nori a ingredience na plnění: např. japonská švestka umeboši, pečený losos, konzervovaný tuňák s majonézou, trhané kuřecí v terijaki omáčce, sypání furikake (směs koření, kterým můžete onigiri posypat, pokud například nemáte náplň vevnitř) a podobně.

1. Rýži uvařte v rýžovaru či v hrnci s vodou a poté nechte zchladnout. V případě onigiri se rýže nedochucuje.

2. Připravte si malou mističku s vodou, prsty si v ní namočte, aby se na vás rýže nelepila. Do ruky si vezměte asi 1/2 hrnku uvařené rýže, udělejte doprostřed důlek, vložte trochu zvolené náplně a poté zakryjte malým množstvím rýže.

3. Bochánek zformujte do tvaru trojúhelníku. Před podáváním zabalte do řasy nori.

FRESH tip: K tvarování bochánku můžete použít i potravinovou fólii, aby se na vás rýže nelepila.

3 japonská jídla 3 Foto:

Očazuke

Pokud vám doma zbyla uvařená sushi rýže a nevíte, jak ji využít – očazuke je jedna z možností. Pak už vám opět stačí jen několik ingrediencí k doplnění tohoto jednoduchého jídla. V Japonsku se tímto způsobem využívají i zbylé kousky ryb, zeleniny a podobně. Vše se vloží do misky a zalije teplým zeleným čajem, případně vývarem či horkou vodou. Výsledný pokrm můžete snadno přizpůsobit svým chutím.

Suroviny: 1 hrnek uvařené sushi rýže; dále například: konzervovaný tuňák, pečený losos, řasa nori (nastříhaná na tenké proužky), kaviár z létajících ryb, vývar daši (1 hrnek vývaru daši, 1 lžička rýžové vína mirin, 1 lžička sójové omáčky) a další (přidat můžete i jarní cibulku, sezamová semínka a jiné). K zakousnutí navíc nakládaná ředkev či jiná naložená zelenina (cukemono) a wasabi.

Článek

Gastronomické zážitky z dalekého Japonska - Shabu shabu Foto:

Gastronomické zážitky z dalekého Japonska

Japonská kuchyně není jen o sushi. Pracuje sice se syrovými či nějakým způsobem zpracovanými rybami nebo mořskými plody, ale to není vše. Máme pro vás výběr několika...

1. Uvařenou rýži (teplou) dejte do misky a naaranžujte navrch vybrané ingredience.

2. Poté v rendlíku povařte daši, mirin a sójovou omáčku. Jakmile se vývar začně vařit, sundejte z plamene a přelijte do konvičky.

3. Připravenou porci poté zalijte vývarem asi do poloviny (cca půlka kopečku rýže by vám měla vykukovat) a servírujte. 

FRESH tip: Pokud zvolíte variantu zalitou čajem, doporučujeme zelený čaj Senča či Genmaiča. Rozhodně nepoužívejte černý čaj.

3 japonská jídla 2 Foto:

Okonomijaki

Poslednímu pokrmu v tomto článku se někdy přezdívá "japonská pizza" či "slaná palačinka". Tato placka z mouky a dalších surovin je populární po celém Japonsku a existuje řada variant podle lokality (například Hirošima Okonomijaki). V České republice jsou některé ingredienci hůře k dostání, proto pro vás máme upravený recept.

Suroviny: 150 g hladké mouky, 6 vajec, sůl, pepř, 350 g hedvábného tofu (silken tofu firm), 1/2 čínského zelí, (předvařené) krevety, jarní cibulka, sušený strouhaný tuňák kacuobuši, japonská majonéza

1. V míse prošlehejte hladkou mouku s vejci, osolte, opepřete a dejte stranou.

2. Tofu nakrájejte na menší kostičky, čínské zelí na tenké plátky, krevety očistěte a podélně rozpulte (pokud máte syrové, předtím je povařte).

3. Do směsi z mouky vmíchejte připravené tofu, zelí, krevety a připravte si pánev. Směs rozdělte na polovinu nebo na čtvrtiny (podle toho, kolik kusů "placek" chcete) a na rozpáleném oleji smažte z obou stran dozlatova.

4. Podávejte zasypané nakrájenou jarní cibulkou, sušeným tuňákem a zakápnuté japonskou majonézou.

Připravila Tereza Pánková

Článek

V čem spočívá kouzlo zdravého stravování v Japonsku? Foto:

V čem spočívá kouzlo zdravého stravování v Japonsku?

Japonsko je pro nás Evropany inspirací v mnoha oblastech. V pracovní morálce, vytrvalosti, zdravém životnímu stylu, ctění tradic. Patří mezi země s nejdelším životem...
Videa

reklama

reklama